Logga in

Grossisten om laddboxmarknaden: ”Just nu är Easee väldigt starka”

Publicerad
9 jun 2025, 05:00

En seg och stagnerad marknad, men med ljusning i sikte. Enligt Skårebo står laddboxförsäljningen och stampar… med ett undantag: Easee som nu gjort rejäl comeback med en ny laddbox.

Läs också:
”Fler vill balansera nätet” – så funkar nya lösningen

Läs också:
Laddboxarna som säljer bäst: ”De snabbt tog över Easees marknad”

För några år sedan var installation av laddbox något som snudd på stod varje elektrikers ”veckolista”, men i dag är det inte lika självklart. Marknaden för elbilar har gått i stå – och det påverkar såklart även laddboxinstallationerna. Men vad sker på marknaden och hur ser det ut för den forna giganten Easee? 

Nils Fredin är vd på laddboxåterförsäljaren Skårebo, hur ser han på situationen i dag?

– I Sverige ser vi att marknaden stabiliserats lite efter att ha haft en dyster nedåtgående trend. Jag tycker även att man kan se en skiftning mot mer kommersiella installationer. Visst ser vi viss tillväxt, men som marknad taktar den med elbilarna som även de går lite trögt. Dock tycker jag att på ett-två års sikt så tror jag på en positiv utveckling. 

Även om det inte finns någon tillförlitlig siffra för antalet installerade laddboxar i Sverige bekräftar nyregistreringssiffrorna av elbilar Nils Fredins spaning. 2024 registrerades det 94 333 elbilar i Sverige, en nedgång på nästan 16 procent jämfört med året innan.

– För två år sedan hade vi en installation på kanske 10 000 laddboxar i månaden, nu ligger vi på knappa hälften. Men det är ju tufft för privatekonomin när det inte är några bonusar eller andra incitament och att räntan nu ligger på fyra-fem procent.

Något som även hänt mellan guldåret 2022 och idag är Easee-affären där den norska tillverkaren fick sin populära laddbox säljstoppad. Men sedan en tid tillbaka har de nya alternativ, hur har det påverkat deras position?

– Easee var ju dominerande på hemmamarknaden fram till säljförbudet. Därefter var de i stort sett helt borta från marknaden i kanske tolv månader. Men just nu är de väldigt starka och det har de kanske varit de senaste kvartalen. Easee har repat sig rejält och man har verkligen lyft som varumärke, säger Nils Fredin.

Skårebo-chefen säger att han brukar likna Easee-affären med den stora utsläppsskandalen ”Dieselgate” som Volkswagen hade 2015. 

– Minnet på marknaden är kort och vi pratar ju om engångsköp-produkter. Så många av de konsumenter som ska ha en laddbox i dag har ingen kunskap om vad som hänt. Googleminnet är ju knappt längre än sex månader heller så om du googlar efter Easee i dag är det snarare så att du får reklamerbjudanden än att läsa om bråket med Elsäkerhetsverket.

En annan sak man ska komma ihåg när det kommer till Easee är enligt Nils Fredin att de fick sin dominerande ställning för att de var ett riktigt attraktivt alternativ.

– Det fanns ju ett skäl till att de var omtyckta och många installatörer som jobbat med Easee har verkligen uppskattat produkterna. Det här gäller ju även i dag och är absolut ett skäl till att de kommit igen.

Men hur ser marknaden ut idag?

– Jag skulle säga att det är mer uppdelat i dag än hur det var innan Easee-krisen. När den briserade, då tog Zaptec kanske 95 procent av Easees marknadsandel, de övriga fick knappt nått. Garo Eldon, Chargamp med flera syntes mer, men de har inte fått upp försäljningen i samma utsträckning. Men det var då… idag skulle jag inte sticka ut hakan och säga att Zaptec är marknadsledaren utan det vi hör är att Easee säljer bättre och bättre. Därför är det inte omöjligt att vi kommer få se en marknad där Zaptec och Easee utkristalliserats som ledarna och resten hamnar långt bakom, säger Nils Fredin.

Läs också:
Easee om nya laddboxen: ”förmodligen världens mest testade”