Logga in

Irritationen mot grossisternas priser: ”Vill att man inte ska ha koll”

Publicerad
18 nov 2024, 05:28
| Uppdaterad
15 nov 2024

Ett officiellt listpris – som ingen betalar. Grossisternas prislistor säger inget om vad elektrikern – och kunden – i slutändan betalar. Men de som inte har koll på sina rabatter kan gå miste om stora pengar.

”Så less på grossister”, så inledde elektrikern Lars Blomkvist ett inlägg på Facebook-forumet Fluxio efter det att han jämfört priset på ett Schneider Renova-uttag. Inte nog med att det skilde 150 kronor mellan grossisterna på det rabatterade priset, listpriserna skiljde med över 400 kronor.

– Varenda gång måste man gå in och kolla, för de ändrar ju hela tiden, säger han till Elinstallatören.

Läs också:
“Vi måste börja ifrågasätta grossisternas priser”

På Facebook blev det diskussion och när Elinstallatören når Lars Blomkvist säger han att just grossistpriser är ett evigt irritationsmoment. Varje gång han ska handla måste priset kontrolleras, och sedan ska det snudd på rutinmässigt ringas till grossisterna och påpeka att det är för högt. En charad med katt och råtta-lek som elektriker tvingas vara med i, och efter 37 år i branschen är han utled på den.

– Som elektriker är jag så less på det hela. Man har olika listor och i dem får man ett rabattbrev. Men det är inte samma rabatt i hela listan, utan de blandar hejvilt. Nästan som att de vill att man inte ska ha koll. Om man klagar så ändrar de, men så tänker man inte på det på ett tag – och så är det tillbaka igen. 

Ibland är det dock så att det inte finns tid att kontrollera och köpslå, vilket ytterligare späder på irritationen. Elektrikern berättar om en situation, som i sig är ganska typisk.

– Jag tog ut en massa spottar på Rexel vid Globen. Så åkte jag ut till Värmdö och upptäckte att det fattades en spot. Då gick jag in på Elektroskandia där och då var den 100 kr dyrare. Det här blir ju på mig om jag glömt. Man kan ju inte åka tillbaka till Globen på grund av resvägen och jag kan ju inte heller ta ut merkostnaden för den dyrare spoten.

– Samma sak kan det vara med andra prylar. Ett vanligt vägguttag kan skilja 70 kronor beroende på var du handlar. Hur fasen kan det göra det? Jag har ett system som heter Orderstyrning och de har inbyggt ”Klarpris” vilket är en plugin som kan bena ut alla grossisters pris. Då ser man vilken jädrans skillnad det är. Det är så oerhört störande att det kan vara så mycket.

Men vad säger då Lars Blomkvists kontakter på grossisterna när han påpekar skillnaderna? De motsätter sig knappt beskrivningen, utan säger bara att de ska ”kolla på det” med följden att de sänker priset.

– De sänker lite på den produkt man påpekar, men inte på annat. Eftersom jag jobbar på stora byggen och tar in större offerter är det lätt att se skillnaderna – och det är enorma pengar. Exempelvis kan ett utomhusskåp listas för 17 000 kronor, men så ringer jag och då sänker de till 14 500 kr.

– Och listpriserna, jag vet inte hur de uppkommer. Var får de grundnettopriset, hur sätts det? En produkt står listad för 1 400 kr hos en grossist, 1 100 kr hos nästa och därefter 995 kr – så vad är ett listpris? Och så kan du få 98 procent rabatt på en sak… vad är det?

Läs också:
“Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv”

Just situationer som detta är allt för vanligt enligt Lars Blomkvist. Och det är något man som egenföretagare måste hålla koll på. I varje fall om firman ska gå med plus.

– De flesta hantverkarna är inga företagare. De tänker inte för fem öre på hur de kan påverka. De har ett eget företag, men tänker som anställda. Att gnugga timmar är en sak, men materialet är ju 20-30 procent av intäkterna i mitt fall. Man måste ju lusläsa och köpslå – annars går det ju inte att få ihop affären.