Logga in

”Vi verkar inte ha några rättigheter alls”

Publicerad
27 nov 2023, 06:59

Installatören i Grums har gått nästan en halv miljon kronor back på grund av problemen med Nilars batterier. Av hans 33 reklamationer har Nilar bara godkänt två.

Efter flera års problem med Nilar-batterier reklamerade el- och VVS-installatören i Grums alla batterier som företaget installerat. Det gjordes i slutet av förra året.

– Det började bra när Nilar skickade nya batterier och inkluderade jordfelsbrytare klass B. Men efter ett tag skickades de inte längre med, utan då fick vi bekosta det, säger företagaren som vill vara anonym.

”Om alla reklamerat till oss hade vi gått i konkurs.”

anställd hos installationsföretag i värmland

Oklart:
”Vem ska ta ansvar för att mitt batteri är defekt?”

Läs också:
”Hela historien är bedrövligt skött”

Sedan dess har problemen hopat sig. Batterierna har fortsatt att krångla, några har börjat läcka, och av de 33 reklamationer som företaget gjort har bara två godkänts.

– Vi har tydligen inte gjort mycket rätt. Batterierna sitter för nära vägg, med mera. Men jag kan tycka att kraven för installation, som förvisso står i det finstilta i manualen, borde ha varit tydligare, säger företagaren.

Han har fått höra av Nilar att när inte kraven är uppfyllda gäller inga produktgarantier.

– Om inte brandvarnaren satts upp inom en viss tid efter installationen tolkar de det som att batteriet stått utomhus i regn, även om det sitter i en byggnad där ingen kan höra brandvarnaren, säger företagaren.

Han uppskattar att alla åtgärder och tid för hantering av kunders klagomål har kostat hans enmansbolag uppemot en halv miljon kronor. Han tror inte att han kommer få igen de pengarna.

– Vi verkar inte ha några rättigheter alls, säger företagaren.

Ett annat Värmlandsbaserat installationsföretag berättar om liknande erfarenheter. Efter att ha reklamerat ett 50-tal felande Nilar-batterier har ingenting hänt. I stället har installationsföretaget gått ut till sina kunder med Ferroamps erbjudande. Kunden får köpa ett nytt, större batteri till rabatterat pris och Ferroamp betalar ett fast pris för installationen.

– Om alla reklamerat till oss hade vi gått i konkurs, säger en anställd hos installationsföretaget.

Nilar-batteri. Foto: Privat

Varken Nilar eller Ferroamp vill ge någon utförligare förklaring till hur de ser på produktgarantin eller konsumentköplagen i fallen med felande batterier.

– Eftersom det gäller reklamationer som gjorts till Ferroamp kan vi inte uttala oss om dessa, och därför måste vi hänvisa frågor om detta till dem. Gällande konsumentköp så säljer inte vi produkter direkt till privatpersoner, därför måste vi hänvisa till det respektive företag som kunden köpt sin produkt av, säger Matilda Ekman Vråmo, marknadschef hos Nilar. 

Läs också:
”Vi litar på batteriet, men…”

Ferroamp menar att det är Nilar som är ansvarig tillverkare och hänvisar därför till dem.

Vad får ni för svar av Nilar på frågor om avslag på produktgarantin?

– Nilar ansvarar för de krav som ställs i manualer och får kommentera hur de förhåller sig till den tillverkarutställda produktgarantin, säger pressansvarig Peter Söderberg.

Nilar-batterierna som reklameras har ju ingått i ett system från Ferroamp. Flera kunder tycker inte att de ska behöva köpa nya batterier för att systemet ska fungera. Vad säger ni till dem?

– Vi säljer ett Ferroamp-system som möjliggör inkoppling av batterier från olika batteritillverkare. Vi beklagar verkligen de problem våra kunder haft med batterier från Nilar och erbjuder dem därför att köpa likvärdiga eller större batterier från en annan tillverkare till ett kraftigt rabatterat pris, säger Peter Söderberg.