Logga in

”Vem ska ta ansvar för att mitt batteri är defekt?”

Publicerad
27 nov 2023, 07:00

Nilar hämtade husägaren Daniels batteri, men han har varken fått pengar eller ersättningsbatteri. ”Det låter helt galet” säger Installatörsföretagens jurist.

Våren 2020 installerade villaägaren Daniel Jonasson i Grums ett Ferroamp-system med energihub och Nilar-batteri. Sedan dess har han till och från haft problem med batteriet – krångel med felkoder, behov av omstarter och att 5,76 kWh-batteriet då och då gått i reducerad effekt.

– En gång fick jag, efter ganska lång tid, hjälp att uppdatera med en ny mjukvara och därefter fungerade batteriet hyfsat ett tag, säger han.

”Det vore trevligt att höra om det finns någon som lyckats få ersättning från Nilar.”

Daniel jonasson, villaägare

Läs också:
”Hela historien är bedrövligt skött”

Läs också:
”Vi verkar inte ha några rättigheter alls”

I januari i år gjorde han dock en formell reklamation till Ferroamp och Nilar, eftersom batteriet börjat strula igen. Efter det kom en tekniker hem till honom och inspekterade batteriet. Daniel Jonasson fick höra att hans batteri satt för nära en vägg och därför skulle inte produktgarantin gälla.

– I manualen står att batteriet måste ha ett visst avstånd till väggen – av arbetsmiljöskäl för teknikerna. Men det har ju inget med batteriets funktion att göra, så hur kan det påverka garantin? undrar Daniel Jonasson som tycker att situationen är absurd. 

Efter en del mejlväxling fick han i september uppmaningen från Nilar att skicka tillbaka batteriet till dem. Daniel Jonasson fick också veta att det skulle ske skyndsamt, eftersom bolaget upptäckt att batteriet hade ”krypande modulspänning”.

I mejlet stod också att han måste acceptera att de hämtade batteriet, annars tog de inte ansvar för konsekvenserna.

– Det lät ganska hotfullt, så jag godkände hämtningen men skrev samtidigt att jag ville ha ett nytt batteri eller ersättning enligt garantin. Reklamationen gjordes inom garantitiden, säger Daniel Jonasson.

”Det låter helt galet. Då måste de antingen återbetala eller erbjuda ett nytt batteri. Den som drabbats av det här behöver ringa till exempel kommunens Konsument­ombudsman och få hjälp.”

FREDRIK MEJHERT, ENTREPRENADJURIST INSTALLATÖRSFÖRETAGEN

En vecka senare kom Nilar och hämtade hans batteri och sedan dess har det varit tyst från företaget. Frustrerad över bristen på information skickade Daniel Jonasson ut en fråga i Facebookgruppen Ferroamp club Sweden om det fanns fler som hade liknande erfarenheter? Svaren lät inte vänta på sig.

”Hos mej har de varit och gjort inspektion ett flertal gånger, men när det var dags att reklamera batteriet framkom att det saknades brandvarnare så att ingen reklamation var möjlig…” skriver en kommentator.

Flera kommentatorer har liknande berättelser. En installatör, som vill vara anonym, tycker att Nilar kommer undan för lätt.

– Missarna de påtalar, avsaknad av brandvarnare med mera, har inget med batteriets fel att göra. De vill bara förhala reklamationerna, för att slippa betala, säger han.

Här stod batteriet innan det hämtades. Foto: Daniel Jonasson

En kommentator i Facebooktråden menar att de som fått problem ska reklamera till den de köpt batteriet av. Denne ska sedan driva kraven vidare gentemot Nilar. Ett alternativ kan vara att göra en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

I många fall innebär det att installatören blir motpart, då det är de som köpt in och installerat batterierna. Daniel Jonasson vill behålla en god relation med sin installatör och tvekar därför om att anmäla till Arn.

– Jag kollar först om försäkringsbolaget kan hjälpa mig. Den stora frågan är vem som ska ta ansvar för att mitt batteri är defekt, säger han.

Daniel Jonasson har också funderat på att nappa på erbjudandet från Ferroamp. Men undrar varför han ska betala för ett nytt batteri när han köpt en helhetslösning som borde fungera?

– Det vore trevligt att höra om det finns någon som lyckats få ersättning från Nilar, säger han.

Läs också:
”Min installatör var vansinnig”

För privatpersoner gäller konsumentköplagen, och då ska reklamationen ske till den man köpt varan av.

Installatörsföretagens entreprenadjurist Fredrik Mejhert blir förvånad när han hör om situationen där Nilar hämtat ett batteri hos en privatperson utan att ersätta det med ett nytt.

– Det låter helt galet. Då måste de antingen återbetala eller erbjuda ett nytt batteri. Den som drabbats av det här behöver ringa till exempel kommunens Konsumentombudsman och få hjälp, säger han.