Logga in

”Hela historien är bedrövligt skött”

Publicerad
27 nov 2023, 06:58

Följer batteritillverkaren Nilar verkligen de lagar som gäller för reklamation? Det ifrågasätter en elinstallatör i Dalarna. Så här svarar Installatörsföretagens jurist.

Elinstallatören Jens Pollack i Dalarna fick nej på sin reklamation av ett Nilar-batteri som slutat fungera. Anledningen var att det satt för nära väggen – 45 i stället för 50 centimeter. Trots att batteriet flyttades ut fem centimeter från väggen frånsade sig Nilar garantin. Kostnaden landade i stället på installatören.

”I de fall där kunden anses ha garanti och inte vill hoppa på Ferroamps erbjudande säger sig Nilar erbjuda nya batterimoduler, men tidigast om åtta månader. Det är inte en acceptabel väntetid, och för så lång tid borde någon form av ersättning ges.”

Jens Pollack, elinstallatör

Flera drabbade:
”Vi verkar inte ha några rättigheter alls”

Läs också:
”Vem ska ta ansvar för att mitt batteri är defekt?”

– Man kan ifrågasätta vilka paragrafer som ger tillverkaren rätt att gå fri från garantin? Jag undrar vilken elektriker som känner sig bekväm med att installera Nilars produkter på dessa grunder? skriver Jens Pollack i ett mejl till Elinstallatören.

Han påpekar att en inköpare av batterier enligt köplagen har rätt att reklamera en produkt med fel inom två år. Om säljaren inte kan reparera varan eller ge en likvärdig i utbyte har man rätt att häva köpet och få pengarna åter. Det går tillbaka i leden via grossisten till tillverkaren.

– I de fall där kunden anses ha garanti och inte vill hoppa på Ferroamps erbjudande säger sig Nilar erbjuda nya batterimoduler, men tidigast om åtta månader. Det är inte en acceptabel väntetid, och för så lång tid borde någon form av ersättning ges. Hela historien är bedrövligt skött, säger Jens Pollack.

Att neka reklamation av en produkt på grund av fel som inte har med funktionen att göra låter märkligt, tycker Fredrik Mejhert, entreprenadjurist hos Installatörsföretagen (IN).

Fredrik Mejhert

– Det kan ju vara fel på batteriet, så att det behöver reklameras, även om annat också är fel, säger han.

Han håller med om att det är köplagen som i grunden styr reklamationer från ett installatörsföretag gentemot leverantörer. Men avtal som ingåtts mellan parter kan ha olika villkor. För den som skrivit avtal utifrån ALEM 09 (Allmänna leveransbestämmelser) är det tydligt vad som gäller.

– Annars kan det variera från fall till fall. Den som är osäker får gärna ringa till IN och stämma av, säger Fredrik Mejhert.

Läs också:
Vet du hur lång garantitid ditt arbete har?

Han tycker inte att man ska acceptera ett generellt besked om att batterier inte går att reklamera. Det stämmer troligen inte.