Logga in

Easee lanserar ny laddare om ”några veckor”

Publicerad
16 aug 2023, 16:16
| Uppdaterad
17 aug 2023

Den krisande norska tillverkaren ska inom kort lansera nästa generation av sin säljstoppade laddbox – men hur ”ny” är den egentligen?

Sedan Elsäkerhetsverket påförde säljförbud på norska Easees laddboxar har företaget kämpat i motvind. Tidigare uttalanden har gjorts gällande att de skulle övertyga myndigheten med mer tester och uppdaterad dokumentation.

Läs också:
Easee – historien från marknadsledande till säljstopp

Läs också:
Easee säger upp 200 och tar in stort lån för att överleva

Parallellt med detta utvecklar Easee även en ny laddbox och i en intervju med norska Stavanger Aftenblad säger avgående vd:n Jonas Helmikstøl att den är nära förestående, och att det är företagets livlina.

– Vi är helt avhängiga av att nya produktlanseringen blir lyckad. Det kommer att ske inom kort, säger han.

Exakt när lanseringen sker vill Helmikstøl inte avslöja, men det handlar om ”några veckor”. Dock framgår det att de nya laddarna är i stort sett desamma som de man tidigare sålt – det som skiljer är dokumentationen. Bakom denna finns även mer testdata.

– Vi har gjort allt från början för att vara helt säkra på att vi inte ska åka på något, säger Jonas Helmikstøl.

Men är det verkligen en helt ny produkt? Svaret på den frågan är nja. Enligt Jonas Helmikstøl har det gjorts vissa förändringar i mjukvara, men laddroboten och inkråmet i boxen är detsamma som tidigare.

– Vi har gjort det som krävs för att vi lagligt ska få kalla det en ny produkt, säger han.

Att lansera en ”ny” produkt innebär flera saker. Dels får man ju börja sälja i Sverige igen, men förhoppningen är även att den nya laddboxen ska få de marknader som avvaktar det svenska domstolsutfallet att sänka garden. 

Läs också:
Easee: Så ska vi lösa problemet med laddboxarna

Utöver att de lanserar en ny produkt har Easee även sagt upp 200 av 350 anställda och tagit in ett konvertibelt lån på 60 miljoner norska kronor. Förhoppningen är att detta ska säkra företagets överlevnad.