Logga in

Eways om Easee: ”Tror inte de kan lösa problemet”

Publicerad
6 apr 2023, 11:17

Ett ”standard-brott” – eller före sin tid. Elsäkerhetsverket vs Easee har lett till en osäker situation kring tillverkarens laddboxar. Men på Eways är teknikchef Lars Eliasson viss om utgången.
– Personligen tror jag inte att de kan lösa problemet, säger han.

Det var i september i fjol som Eways började med Easee. Man var ”tvungen” att ta in de populära boxarna. 

– Vi började med Easee för att de helt enkelt sålde så ofantligt bra och att alla pratade om dem. I våra butiker kom kunder in och frågade om Easee hela tiden och de mer eller mindre vände i dörren om vi sa att vi inte hade dem, säger Lars Eliasson, teknikchef på Eways.

Läs också:
Easee om jordfelsbrytaren: ”Ingen standard tar höjd för vår teknik”

Läs också:
Easee svarar: ”Alla våra kunder kan ladda helt tryggt”

Men även om kunderna skrek efter Easee, fick Lars Eliasson på omvägar höra att Elsäkerhetsverket synade boxarna – och att allt kanske inte stod rätt till.

– Då monterade jag isär en box för att kolla vad den bestod av för komponenter. Jag mätte inte avstånd eller sånt, men jag såg att reläet inte uppfyllde kraven. När kritiken sedan kom var det som en bekräftelse på det jag hade föraningar om. Jag hade en stark känsla att det skulle bli så här.

Elsäkerhetsverkets kritik räckte för att man på Eways skulle ta beslutet att stoppa fortsatta Easeeinstallationer.

– Vi såg allvaret direkt och var först ut på marknaden med ett säljstopp redan när första anmodan kom. Vi avbröt till och med mitt i en installation och stod på oss redan då att vi inte skulle installera fler, säger Lars Eliasson.

– Flera återförsäljare och Easee själva dementerade riskerna kring försäljningsförbud, men för mig var det uppenbart att det skulle komma och vad andra trodde påverkade inte oss. 

I knappa fem månader sålde Eways laddboxar från Easee. Vilket innebär att det ”bara” blev runt 600 installationer innan företaget drog i handbromsen. Och några fler tror teknikchefen inte att det blir.

– Personligen tror jag inte de kan lösa problemet. Det handlar ju inte bara om jordfelsbrytare, och om de fakta som finns i dag stämmer går det inte att rätta till. Det har ju framkommit att boxarna inte klarar överspänningsprovet och det kan slå över spänning i Control Pilot (CP). Easees svar har ju varit att om det händer handlar det inte om personfara – eftersom det inte går att komma åt CP-stiftet. Och det stämmer, men däremot kan bilen ta skada. Det gör att jag kan tänka mig att biltillverkarna och/eller försäkringsbolag agerar och motsäger att man ska få ladda elbilar med Easeeboxar. Jag är förvånad över att ingen lyft detta än.

Lars Eliasson säger att de har reklamerat samtliga laddboxar, vilket utöver de installerade – även gäller runt de 400 man har i lager. Nu väntar de på vad återförsäljaren och Easee ska göra. 

– Min förhoppning är att Easee reser sig och tar fram en ny elsäker laddbox. I värsta fall kommer Easee och några distributörer som har haft Easee som sin enda produkt att gå omkull. Med det kommer även Easee Portal att läggas ned och laddstationen blir i princip obrukbar, säger han.

Läs också:
9 svar om Easee-gate: ”Åk inte ut och sätt till en extra jordfelsbrytare”

FAKTA: Eways plan vid återkallelse

Så här resonerar Eways om Elsäkerhetsverket återkallar Easees laddstationer.

  • En ersättningsprodukt kommer att erbjudas kunden för fortsatt säker laddning. 
  • Kostnaden för ett sådant byte ska i första hand tas av Easee. 
  • Om Easee går i konkurs får Eways distributör bära kostnaden. 
  • Om distributören går i konkurs blir det Eways ansvar som då driver ärendet mot sitt försäkringsbolag.
  • Om Elsäkerhetsverket inte återkallar produkten men att Easee ändå går i konkurs tappar produkten väsentliga funktioner och vem som då ansvarar för skadan är betydligt svårare att utröna. 
  • Eways kommer oavsett utfall att erbjuda en ersättningslösning till slutkund, men den behöver inte nödvändigtvis vara kostnadsneutral då den i många fall är en bättre lösning.