Vad ska firman heta?

Publicerad 4 apr 2022, 08:13

Ok, du har fixat auktorisation, säkrat några kunder och är redo att kasta loss och starta eget. Äntligen! Då kommer frågan: Vad ska elfirman heta?

Tänk till! Namnvalet är strategiskt viktigt, det påverkar både hur företaget uppfattas och lönsamheten, säger namnstrategen Katarina Nilsson, som driver företaget Eqvarium*.

Hon har drygt 20 års erfarenhet av att namnge små och stora företag i olika branscher och delar gärna med sig av goda råd till dig som funderar på namn till ett elinstallationsföretag.

Så fick Vikanel AB sitt namn:
”Jag ville vara lite skämtsam”

Läs också:
Ida Norström startade elfirma – direkt efter plugget

Ett grundläggande tips är att namnet ska vara lätt att uppfatta och komma ihåg. Annars blir det svårt för nöjda kunder att rekommendera dina tjänster till vänner och bekanta och på sociala medier.

– Ett namn som sticker ut lite grann har större chans att fastna i kundens minne, säger Katarina.

Försök även att hitta ett namn som är unikt så slipper du bli sammanblandad med konkurrerande elfirmor.

Att låta namnet spegla verksamheten är en vanlig strategi. Säg att du startar ett företag som erbjuder installationer av laddstationer. Då kanske Laddelektrikern AB känns som ett smart namnval – alla elbilsägare fattar ju direkt vad du håller på med. Men om några år kanske du vill bredda verksamheten och installera solceller också. Då blir namnet plötsligt en hämsko när solcellsugna kunder inte förstår att du kan hjälpa dem.

Att döpa företag efter en geografisk plats är också populärt. Men Katarina Nilsson höjer ett varningens finger för att välja ortsnamn som Eltjänst i Stuvsta.

– Det låter litet och är begränsande. Risken finns att du missar en upphandling i exempelvis Sollentuna, och det blir sjukt förvirrande för kunderna om du flyttar kontoret till Skärholmen i framtiden, säger hon.

Ortsnamn fyllde säkert sin funktion när folk letade efter lokala hantverkare i telefonkatalogens gula sidor. Den eran är förbi.

– Nu för tiden behöver du inte heta Loftahammars Elservice för att bli hittad av kunder i trakten. De hittar dig ändå när de googlar efter elfirmor. Tänk istället långsiktigt så kan du expandera både verksamhetsmässigt och regionalt i framtiden, sammanfattar Katarina.

Personnamn då? Traditionen att använda grundarnas namn finns i flera branscher, hos advokatbyråer såväl som elinstallationsföretag. Men Katarina Nilsson gör inte vågen för Pärssons Elservice.

– Det låter inte särskilt spännande. Om Rune Pärsson startade firman 1967 är han säkert borta sedan länge, och om dagens ägare inte heter Pärsson har namnet har ingen bäring.

Om det rör sig om ett familjeföretag som drivs vidare i flera generationer kan namnet däremot signalera trovärdighet. Sandströms Elfirma i Rosersberg med drygt 100 år på nacken är ett sådant exempel.

Men Katarina Nilsson tror inte att hennes eget företag hade varit lika framgångsrikt om hon hade kallat det Nilssons Namntjänst.

– Eqvarium låter större och stabilare, och då är det lättare att vinna stora affärer.

Ett vitsigt namn kan kännas kul och är ofta lätt att komma ihåg. Men fundera på vilket intryck du vill ge. Hur professionell uppfattas en firma som heter Elstötarna eller Friskt kopplat AB?

– Vissa namn låter små och billiga. Andra låter stora och seriösa, och då har du lättare att ta mer betalt. Tänk även på att du ska vara stolt över namnet i många år framöver, och det kan bli tröttsamt att ständigt få kommentarer.

Den som ändå vill vara skämtsam kan lägga till en rolig tagline, en sån där kort snutt som kan stå under företagets logga. När du ledsnar på formuleringen är det bara att byta. En tagline kan även förklara vad företaget sysslar med om det inte framgår av namnet. Aniara – Allt inom el är ett tips.

Det går trender i allt, så även i företagsnamn. Att apa efter Spotify med ett namn som slutar med y eller ify har varit poppis på senare år. Men Elektrify kommer snart att kännas dammigt.

– Undvik allt som är trendigt. Hett idag är kallt imorgon, säger Katarina Nilsson.

Ett smart drag kan vara att hitta på ett helt nytt ord som ger positiva associationer. Katarina pekar ut Bravida är ett lyckat exempel i installationsbranschen. Namnet lämnar dels öppet för att bredda verksamheten och att öppna filialer, dels innehåller det både bra och vida, som betyder liv – det låter bra helt enkelt.

När du väl kommit på ditt favoritnamn ska det godkännas av Bolagetsverket och registreras i företagsregistret. Glöm inte att även registrera namnet som varumärke i PRV:s varumärkesregister om du vill äga rätten till varumärket och få ett starkare skydd. Och missa inte att registrera en domänadress också.

Har du otur är namnet redan upptaget. Eller så får du nobben av Bolagsverket av andra skäl, kanske för att namnet är för generiskt. Elinstallatören AB skulle exempel inte få grönt ljus.

Sture Söderström, 74:
”Jag är numera den ende i den här landsändan som har kylbehörighet”

En del av Katarina Nilssons kunder är småbolag som har kört fast efter att Bolagsverket eller PRV har gjort tummen ner. Att få professionell hjälp med namnvalet kan då kosta mellan 20 000 och 95 000 kronor, beroende på företagets storlek och ambition.

– Visst kostar det en slant, men du får ett bra namn som håller på lång sikt. Jag brukar tipsa företag om att bryta ner investeringen på 10-15 år, och i det perspektivet blir kostnaden per år väldigt låg, säger Katarina Nilsson.

* Eqvarium är en blandning av EQ, som står för emotionell intelligens, och akvarium är transparanta.