”Vänta inte för länge med att sälja”

Publicerad 3 nov 2020, 09:09 | Uppdaterad 24 feb 2021

Vilka egenskaper gör familjeföretaget attraktivt för köpsugna jättar?  Instalcobossen om storbolagens intresse.

Drivet, lojaliteten och tryggheten. Storbolag som Instalco lockas av familjeföretagens säregenskaper.

– Vi har massor av exempel på familjeföretag som kommit till oss med sin tradition och tillfört väldigt mycket. Inte minst i HR-arbetet har vi fått stor input från den fina omtanken om de anställda. I familjeföretagen värnar man om ofta varandra på ett personligt plan, säger Instalcos vd Per Sjöstrand.

Läs alla delar i artikelserien om familjeföretag:

”När är det dags för dig att ta över?”

Hon fick se familjens ”pärla” gå i konkurs

Brist på framtidsplan kan bli en kalldusch för familjeföretagen

Andra värden han ser i familjeföretagen är det starka drivet som ibland har gått i arv i generationer, där ägarna själva är engagerade i arbetet och fungerar som ett slags allt-i allo. Och företagens långsiktighet.

Per Sjöstrand säger att Instalco värnar om den speciella företagskulturen.

– Vårt huvudspår är att låta företagen vi köper få leva kvar i samma anda, med samma namn under samma ledning så långt det är möjligt samtidigt som vi breddar verksamheten, säger han.

Förutom på det geografiska läget tittar de framför allt på ekonomin, ledarskapet och mognadsgraden när de bedömer ett företag.

– Det ska finnas en vilja att utvecklas och att komma in i ett sammanhang där man samarbetar och delar med sig. Just nu har vi några som vi inlett dialog med.

Hur ska familjeföretagare tänka om de vill sälja? När är det rätt läge?

Är man intresserad av att ingå i ett större bolag så ska man inte vänta för länge, råder Per Sjöstrand.

– Det är svårare att sälja om man närmar sig pensionsålder och inte har en efterträdare som vill stanna kvar och leda och utveckla bolaget. Det signalerar en osäkerhet som sätter ner värdet. Vi vill alltid ha hela paketet på köpet.