Logga in

”Vi kommer att köpa 150 bolag till”

Publicerad
9 apr 2024, 06:01
| Uppdaterad
8 apr 2024

På tio år har Instalco köpt 150 bolag och omsätter 14 miljarder kronor. Men vad är hemligheten bakom framgången? Chefredaktören frågade nyckelpersonerna Per Sjöstrand och Robin Boheman – och bjöd på födelsedagstårta.

Den korta versionen: Per Sjöstrand hade tillsammans med Thomas Carlsson idén att bygga en grupp av specialiserade bolag, företag som uppenbarligen gjorde något bra eftersom de var så lönsamma. Hur bra kan de då inte bli tillsammans? tänkte de. 

Kompanjonen följde aldrig med på resan men riskkapitalet var villigt att satsa. Vem mer skulle med? Det skulle köpas bolag så det behövdes någon som jobbade med det. Riskkapitalbolaget föreslog den unge Robin Boheman. Kemin mellan Sjöstrand och Boheman stämde, mötet blev 3,5 timmar. I samma veva beslutade fem entreprenörer att kliva på. Så var grunden till Instalco satt.

– Vi har förändrat branschen på tio år, vi har pratat lönsamhet sedan dag ett och på så sätt höjt lönsamheten i branschen. Innan var det mycket fokus på omsättning, säger Robin Boheman när vi slår oss ner för ett samtal om de tio åren.

Läs också:
5 saker som gör ett bolag intressant för Instalco

Instalco var först i branschen med att bygga en koncern med bolag som förvärvas men fortsätter jobba under stor självständighet.

– Branschen har konsoliderats och det finns många copy cats, varav en del har fått det svårt, men vi har klarat pandemin. Vi har bevisat att vi är bäst i högkonjunktur och bäst i lågkonjunktur, fortsätter Robin Boheman.

Läs också:
Han leder köpjakten på elfirmorna

De pekar på milstolpar: när de gick in i Norge och Finland, industrisatsningen och konsultdelen, dit det i dag anställts 400 teknikkonsulter.

– Vi tycker att konsulten hör hemma hos installatören och kan tack vare det, och med våra bolags olika specialiteter, erbjuda kunderna en bra totallösning, säger Per Sjöstrand.

De pratar mycket om att samverka i koncernen – men också om bolagens självständighet, att inte tvinga på dem koncerngemensamma lösningar även om det skulle vara ekonomiskt, rationellt riktigt.

– Man måste ha förståelse för hur entreprenörer fungerar och se till att deras drivkrafter finns kvar men det finns inget svårare än att vara chef på ett decentraliserat bolag, säger Per Sjöstrand som själv hade vd-rollen under Instalcos sju första år innan han lämnade över till Robin Boheman.

– Många av entreprenörerna hade egentligen kunnat sluta jobba men vi har hittat ett sätt att få dem motiverade att vilja vara med och bygga något större. Det är en sådan kultur. Många bolag lägger för lite tid på kulturen, fortsätter Robin Boheman.

Läs också:
Här är de 30 största företagen i branschen

När de köper bolag måste ledarskapet, kulturen, viljan – och ekonomin vara rätt. Siffrorna går snabbt att få en överblick över, kulturen tar lite längre tid. Därför är det bara en av tio affärer som går i mål.

Några bolag har sålts och några slagits ihop, så närmare 150 affärer har gjorts för att nå dagens 135 bolag. Hur många är lyckade?

– Det finns fem–tio som vi med facit i hand borde ha låtit bli, enas de om.

Och tuffa beslut som borde tagits tidigare. Men en viss risk måste man ta, annars är det svårt att göra bra affärer, resonerar duon. Så även om de lärt sig saker på vägen räknar de inte med att samtliga köp kommer att bli bra framöver.

Hur blir nästa tio år?

– Vi kommer att köpa 150 bolag till, svarar Robin Boheman. Det är ett litet hack i kurvan på ett par månader nu men vi kommer att fortsätta med samma strategi. Det finns många vita fläckar och intressanta bolag att köpa.

Bildtext: Instalco kommer att fortsätta i samma tillväxttakt kommande tio år, berättar Per Sjöstrand och Robin Boheman för chefredaktören Fredrik Karlsson som skär upp av födelsedagstårtan.