”Viktigare att det blir rätt än att vi är med i något race”

Publicerad 9 mar 2020, 07:47

Under 2019 klev finska Are in på den svenska installationsmarknaden med tunga förvärv. Och expansionen har fortsatt i år. Sverigechefen Jonas Granzell berättar om bolagets planer.

Varför kliver Are in på den svenska marknaden?
– Are är ledande i Finland och har ambitionen att bli en stor nordisk aktör. Vi ser att det finns utrymme för ett familjeägt företag som funnits i 100 år att kliva in som långsiktig ägare i svenska företag med stark lokal förankring.

TIll exempel har de köpt Climat80 Gruppen – läs mer om det här

Are köpte Kungälvs rörläggeri med Inter El 2019 och i år Climat80-gruppen med nio företag. Hur ser planen ut?

– Målet är att växa och att erbjuda kunder stöd genom hela fastighetens livscykel. Vi vill bredda oss i discipliner med fokus på storstadsregionerna men har inte bråttom att växa. Det viktiga är att få in rätt företag med goda värderingar som vill växa långsiktigt. På sikt vill vi vara topp tre inom de områden vi är verksamma.

Mer chefredaktören möter: Nya Assemblin-vd:n: ”Det var en utmanande tid för många”

Nu finns Are på tio svenska orter, sysselsätter nära 650 personer och omsätter drygt 1,1 miljard kronor. Hur stor blir den svenska koncernledningen?
– Hittills är det bara jag och en controller som arbetar nära ledningen på Are Sverige-nivå i de olika bolagen. Vi kommer att utöka ledningen i den takt det finns behov, för att stötta de -svenska bolagen på bästa sätt.

Fredrik Karlsson har också mött Instalcos vd och luskat ut hur bolaget kirrade 4 miljarder på fyra år 

Du jobbade med hissar på Kone — hur kom du hit?
– Jag fick frågan om jag var intresserad av jobbet, och tyckte att det var en utmaning och intressant att få vara med på den här resan. Steget var inte så långt. En röd tråd genom hela min karriär har varit teknik i fastigheter och mycket kontakter med både personal och kunder. 

Vad kan Are tillföra de svenska bolagen?
– De får chansen att samverka med andra och en långsiktig ägare som är villig att investera i bolagen så att de kan utvecklas och kliva ut på nationell nivå.

Andra företagsmodeller: ”Jag jobbar max två timmar per kund”

Hur är du som ledare?
– Jag har min bakgrund i lagidrotten och är resultatdriven och intresserad av människor. Jag vill leda genom att sätta mål och ramar och ge ansvar. Men jag är också sifferorienterad och fattar beslut på fakta. 

Vad tror du att du tillför bolagen som ni har köpt?
– Jag hoppas att jag bidrar med ett tydligt kundfokus och kunddialog. Som bransch är vi duktiga på teknik, men kan vi i tidigt skede ha en tydlig dialog med kunden kan vi tillföra ännu mer värde. Att lyssna och kommunikation, det tror jag vi kan bli bättre på.

Jonas Tannerstad slapp äta upp sin hatt – minskade energianvändningen drastiskt

Det verkar vara hård konkurrens om att köpa installationsbolag, både stora och medelstora bolag vill växa.
– Det är mycket aktivitet på marknaden och för vår del är det viktigare att det blir rätt än att vi är med i något race och konkurrerar. Nu har vi en stark position i Skåne, Västsverige och i viss mån i Stockholm och vi tittar på ytterligare förvärv.

Var finns du, Are och branschen om 10 år?
– Are är en av de större aktörerna på den svenska marknaden, jag har ett utmanande och intressant jobb och branschen har tagit ett steg framåt i arbetssätt med fler digitala verktyg.