Logga in

Rexel-vd:n: ”Installatörerna klarar sig inte om de inte blir mer rådgivande åt sina kunder”

Publicerad
29 apr 2019, 06:00
| Uppdaterad
9 apr 2021

Han har tillbringat nästan hela karriären som VVS-grossist. Nu leder Håkan Hedberg elgrossisten Rexel – själva navet för arbetet med att rädda världen, om vi får tro Sverigechefen.

Ni har som företag engagerat er i samhällsfrågor — varför är de angelägna för en grossist?

– Vi har bara ett jordklot och för att ha det kvar måste vi börja ställa om. Vår bransch befinner sig i zenit för den omställningen, vi kommer inte att klara det själva. Det måste ske i partnerskap med andra, men för vår del så har vi bestämt oss: Vi ska vara med och ställa om världen. Vår sektor kommer att vara en av de absolut mest spännande att jobba i de närmaste tio–femton åren.

Chefredaktören möter Svenska bostäders ombyggnadschef: ”Vi hittade inga företag som höll måttet”

Hur gör ni detta?

– Vi har tekniska experter inom olika energiområden, vi skapar bryggor till politiken och till fastighetsägare, bland annat i Almedalen.

Det låter ju fint att rädda jorden. Men jag gissar att det är en affärsidé som ni tjänar pengar på.

– Absolut, sektorn har världens möjlighet att profitera på den omställning som krävs.

Läs också: 8 sätt att bli en rikare elektriker

Hur ser du på teknikutvecklingen?

– Vi kan ta enorma steg när allt blir uppkopplat. Det finns en intelligens i datan och vi vet ännu inte allt vi kan göra med den. Men här finns möjligheter.

– Men installatörerna behöver också bli mer aktiva och erbjuda helhetslösningar till kunderna.

Vad blir er roll?

– Vi har gått från att bara sälja produkter och jobbar mer proaktivt, går ut till kunderna och berättar vilka lösningar vi kan erbjuda. Men installatörerna behöver också bli mer aktiva och erbjuda helhetslösningar till kunderna.

De har lyckats: Så fick de en vinstmarginal – på mer än 24 procent

Har installatörerna kompetens och vilja att ta den rollen, som du ser det?

– Det finns en hel del installatörer som vill detta även om det inte är alla. Traditionen finns inte men de kommer inte att klara sig om de inte ställer om och blir mer rådgivande åt sina kunder. De måste höja blicken, se vad som händer och fundera på hur de kan ha en plats i det.

Det mesta av din karriär har tillbringats med VVS, men nu är du på elsidan. Vad skiljer?

– Det är väldigt lika kulturer, fast just nu har el lite större samhällspåverkan då allt ska vara uppkopplat, vilket kräver el. Det finns fler kontaktytor mot styrning för el och mer system- och funktionstänk.

Läs mer: “Jag sa till kunden ungefär 120 000 kronor men nu har vi fakturerat 150 000 kronor”

– Vi i branschen är skolade i att någon annan ska ta ansvar för vår prissättning.

Det rasade en debatt om grossistpriser under hösten. Har ni också listpriser som är så höga att ingen betalar dem utan alla har jätterabatter?

– Vi tycker att större inköpsvolym hos oss ska ge lägre pris, men det är ett bekymmer när installatörerna använder vår prislista för prissättning mot kund. Det är inte vår roll eller vårt ansvar att sätta de priserna. Men vi i branschen är skolade i att någon annan ska ta ansvar för vår prissättning.

Läs också: Färre jobb för installatörer när konjunkturen viker

KNX, Plejd eller Vadsbo?

– Det beror helt på vad kunden är ute efter.

Missa inte: Plejdgrundaren: ”Folk sa till oss att elektriker är konservativa, och den där kommer de inte att gilla”

Ni ställer ut med flera montrar på Elfack. Hur viktiga är mässor för er?

– Det är en viktig mötesplats där vi möter kunder som vi inte träffar annars och vi kan visa upp vår kompetens inom solenergi och laddning, visa produkter och lösningar.

Vad är dina bästa mässtips? Hur får man en lyckad mässa som besökare?

– Våga ta kontakt! Nätverka, ta initiativ till partnerskap med andra i branschen.