Logga in

Därför tar det en månad att utreda de här elfelen

Publicerad
16 nov 2018, 10:22

Minst en månad. Så lång tid kan det ta för Trafikverket att utreda det flertalet olika elfel som ligger bakom en stökig vecka för pendeltågsresenärerna i Stockholm. En månad låter länge, vi ringde upp Trafikverkets presschef Bengt Olsson för att höra vad är det som tar sådan tid.

– Platserna som det har blivit fel på är som egna individer, vi måste lysa igenom var och en för sig för att se händelseförloppet. Och vi intervjuar personalen som har varit på plats, inte minst elgänget. Innan vi har hunnit felsöka alla ställen, det handlar om ganska stora områden, så tar det en stund.

Bengt Olsson berättar att det handlar om en värld som är en kombo av datorer, men också gammal teknik som inte har något med digitalisering att göra.

Läs också: Kolla in elfelen som fick Elsäkerhetsverket att klippa strömmen

– Du kan inte stå vid en datacentral och se exakt vad som har hänt överallt. Vi måste ut och kolla analoga anläggningar, hur ser det ut på den fysiska platsen.

– Fågeln exploderade när den blev ledaren mellan kontaktledningen och bryggan och brände av kontaktledningen.

Trafikverket jobbar med att byta ut systemet så att allt ska vara digitalt men det rör sig om väldigt stora mängder.

– Det går inte bara att byta ut en analog enhet mot en digital, allt måste byggas från noll.
Till exempel tranformatorstationen, teknikhuset som styr signaler och växlar, de är anpassade för just den platsen som de är placerade på och beter sig på olika sätt beroende på hur geografin ser ut.

Läs mer: Här är elfelen bakom den ödesdigra elbilsladdningen

– Det finns aldrig några reservdelar på hyllan, väldigt ofta får vi tillverka nytt eller ta från något annat ställe. 

Bengt Olsson tar som exempel det elfelet som inträffade för några veckor sedan norr om Skövde. 

– I det fallet var det en fågelrackare som satte sig för nära en isolator och det var för nära en stålbrygga. Fågeln exploderade när den blev ledaren mellan kontaktledningen och bryggan och brände av kontaktledningen. Då blev det överslag i de två teknikhusen som styrde detta område.

Läs mer: Har du koll på skorstenseffekten?

– Det finns svårigheter med att upptäcka vad som gör att en automatsäkring löser. Det handlar om stora avstånd, vi måste kolla centimeter för centimeter hur det ser ut.

Det ville sig så illa att det ena teknikhuset brann ner till grunden. I det andra kunde Trafikverkets elektriker stoppa in nya komponenter, men det första teknikhuset behövde byggas upp från noll.

– Det är 16 000 volt i en sådan här kontaktledning, fåglar behöver inte ens sitta på ledningen. Är det bara tillräckligt nära och fuktigt i luften och fuktigt i fjäderskruden får det den här effekten.

FAKTA

Här är elfelen bakom senaste tidens tågkaos

Signalfel i Ulriksdal – fredagen den 9 november
En uppkopplingsautomatik fungerade inte och det berodde på en spricka i en isolator till hjälpkraften. Innan varje tåg kör skickas det ut en signal i järnvägsanläggningen. Är det okej att köra säger den varsågod, eller så blir det nej, allt funkar inte som det är sagt. Då slår signalerna om till rött för lokföraren. Men i Ulriksdal i fredags bidrog sprickan i isolatorn till att ortsätet i Ulriksdal som matar ström slutade fungera. Bland annat ett relä behövde justeras för att få i gång driften igen.

Årstaberg samma dag. En automatsäkring löste ut. 
– Det finns svårigheter med att upptäcka vad som gör att en automatsäkring löser. Det handlar om stora avstånd, vi måste kolla centimeter för centimeter hur det ser ut, och testa så att vi hittar exakt rätt ställe, säger Bengt Olsson. 
I det här fallet tror Trafikverket att det var en kabel med slitet hölje som gjorde att automatsäkringen löste ut. 

Måndagen 12 november
Problem på samma ställe i Årstaberg. I en av hållarna som håller kontaktledningen hade en brygga gått av. Orsaken till det är troligtvis överledning i en isolator. 
– Det blev en kortis, ledningen brann av, då i samma veva kom ett tåg och fick med sig den här ledningen, 60 meter ledning revs bort. Men den var uppe igen på två timmar. 

Onsdag 14 november
Säkring som gick i Årstaberg. 

– När vi tittar tillbaka på härvan är det helt skilda problem som har uppstått. Vissa ställen i vår anläggning sammanstrålar, men var för sig verkar inte felen ha med varandra att göra och det är en utmaning. Järnvägsanläggningen är så beroende av väder och vind och fukt och allt sådant. Och detta ihop med slitaget som blir av att det passerar otroligt mycket trafik ger en belastning även på det elektriska systemet, säger Bengt Olsson.