3296 ljusstavar – må kraften vara med den

Publicerad 7 mar 2016, 14:32 | Uppdaterad 15 apr 2021

Mall of Scandinavia är Skandinaviens största köpcentrum. Sedan invigningen i november förra året har redan mer än en miljon köplystna lockats till jättegallerian i Solna. Här spelar belysningen en central roll för upplevelsen.

Arenastaden i Solna är en ny stadsdel som byggts intill fotbollens nya nationalstadion Friends Arena. Det mest spektakulära projektet i stadsdelen är Mall of Scandinavia, en jättelik galleria som är den största i Skandinavien.

Bygget av gallerian har varit ett gigantiskt projekt. Den fransknederländska fastighetsägaren Unibail-Rodamco, som äger Mall of Scandinavia, har sannerligen inte sparat på krutet.

Till en kostnad av mer än sex miljarder kronor har det skapats ett köptempel med fler än 200 butiker i tre våningar, en stor biograf och massor av restauranger och kaféer. Den totala ytan uppgår till 100 000 kvadratmeter och i parkeringshuset finns plats för 3 700 bilar.

Genomförandet av det här byggprojektet har förstås inte varit helt utan utmaningar och kontroverser. Under projektets gång har arbetsmiljön för byggnadsarbetarna varit ett återkommande problem. Flera gånger har skyddsombuden på byggsidan, inte minst från Elektrikerförbundet, stoppat arbetena vid gallerian som följd av brister i arbetsmiljön.

När portarna slogs upp till Mall of Scandinavia den 12 november förra året var det därför sannolikt många hos huvudentreprenören Peab och hos underentreprenörerna som drog en lättnadens suck. De sista veckorna innan invigningen hade varit minst sagt hektiska och in i det sista kämpade flera tusen personer med att få allt på plats. Eller åtminstone så pass på plats att gallerian kunde öppnas.

 

”När jag var här för en sista avstämning två dagar innan invigningen så kändes det snudd på omöjligt att invigningen skulle bli av överhuvudtaget.”

Jim Collin på ÅF Lighting

 

– När jag var här för en sista avstämning två dagar innan invigningen så kändes det snudd på omöjligt att invigningen skulle bli av överhuvudtaget, berättar Jim Collin på ÅF Lighting. Jim har varit huvudansvarig för belysningsplaneringen i gallerian och därmed en av nyckelpersonerna i projektet. Tillsammans med ett 20-tal kollegor inom ljusdesign har han skapat en ljusupplevelse utöver det vanliga i Mall of Scandinavia, men det dröjer ett tag ännu innan den kan avnjutas fullt ut.

En hel del av installationerna var inte klara vid invigningen. Nödbelysningen var en av dem – den fick vara tänd hela tiden eftersom programmeringen inte var helt färdig. Likaså hade inte heller den dynamiska ljusstyrningen som ska anpassa belysningen inne i gallerian efter dagsljuset blivit färdig. Så de hundratusentals besökare som sökte sig till Mall of Scandinavia för att julhandla fick göra det i en galleria där alla armaturer kördes med 100 procents ljusstyrka, berättar Jim Collin.

Det var kanske inte många besökare som reagerade på den saken, för under julhandeln var samtidigt hela gallerian pynta med dekorativ julbelysning.

– Ja, det är ju inte så lätt att bilda sig en uppfattning om hurdan ljussättningen egentligen är här, konstaterar Jim Collin. Men, tillägger han, många har nog ändå fått en idé om hur belysningen här är tänkt att fungera.

Jim Collin medger att Mall of Scandinavia har varit ett stort och delvis stormigt projekt, men menar ändå att åtminstone belysningsdelen generellt sett har fungerat riktigt bra.

Vi har varit många parter inblandade, men allas goda vilja och samarbete har borgat för ett gott resultat i slutänden. Huvudentreprenören Peab har haft en välvillig syn på belysningsarbetena, liksom också  Goodtech som installerat belysningen, med gott stöd av elkonsulten WSP.

Det var 2011 som Jim Collin kom in i projektet. Då var han anställd på WSP men under projektets gång har han bytt arbetsgivare till ÅF Lighting. Hela tiden har Jim och de andra ljusdesignerna arbetat nära arkitekterna från Wingårdhs och följt deras designkoncept för Mall of Scandinavia.

 

”När du kör in möts du av en ”ljusdusch” när smal- och bredstrålande spotlights skapar ett dansande ljus på motorhuven.”

Jim Collin på ÅF Lighting

 

– Gallerian är designmässigt baserad på ett skandinaviskt designkoncept med organiska former som huvudtema – med böljande former som för tankarna till den finländske formgivaren Alvar Aalto. Detta för att bryta upp den monotoni som annars kan uppstå i ett så här stort köpcentrum och istället ge besökaren en känsla av att hen hela tiden är på vandring, förklarar Jim.

Materialvalen baseras på natur och renhet – det är mycket rent trä och sten med marmor och granit blandat. De olika belysningslösningarna har anpassats för att få rätt glanstal på stengolv och väggar och för att lyfta fram det fina skandinaviska ljuset.

– Målet har varit att skapa ett ljus av hög kvalitet som har den där spänsten och dynamiken som karaktäriserar det skandinaviska ljuset. Upplevelsen ska stå sig året om, så vi har skapat ett ljus som kan varieras och anpassas till inflödet av dagsljuset från stora taklanterniner – det är där dynamiken kommer in i bilden, säger Jim Collin.

– Samtidigt vill vi inte ha ett jämnt flöde av ljus någonstans, utan ljuset ska förändras när du rör dig i gallerian och det ska bjuda på oväntade upplevelser här och var.

En sådan upplevelse erbjuds i taket till den del av Mall of Scandinavia som kallas ”Dining Experience”. Här finns ett antal matställen utefter en passage där taket smyckats med 3 296 led-stavar som tillsammans innehåller en miljon pixlar.

Stavarna skapar en jättelik skärm där olika ljusfenomen kan projiceras. Under öppningsveckorna sågs ett elektroniskt norrsken i kalla färgtoner vandra fram och tillbaka i taket, senare kommer andra ljusfenomen att programmeras in.

Unibail-Rodamco har en övergripande idé om att ett besök på ett av företagets köpcentra ska upplevas som en ”customer journey”, en ”resa för kunden”. På Mall of Scandinavia spelar ljuset därför en stor roll för att vägleda besökaren. Det börjar redan vid infarten till P-huset.

– När du kör in möts du av en ”ljusdusch” när smal- och bredstrålande spotlights skapar ett dansande ljus på motorhuven. Inne i P-huset är sedan ljuset tryggt dämpat med lite starkare ljus över bakre delen av parkeringsrutorna så att du ska se bättre när du ska lasta kofferten på din bil, berättar Jim Collin.

 

 ”Jag kan fortfarande inte fatta hur det var fysiskt möjligt att röja upp och ha allt klart till invigningen efter det kaos som mötte mig två dagar innan.”

 Jim Collin på ÅF Lighting

Det är lätt att hitta rätt väg från parkeringsplatsen upp i gallerian, tack vare att det har installerats dimbara wallwasher som lyser upp väggarna intill uppgångarna, så att de upplevs som lysande öar inne i parkeringshuset. Färgade ljuslådor gör det lätt att skilja en uppgång från en annan.

Inne i gallerian ger ett starkare ljus mot undersidorna på alla rulltrappor god vägledning till var besökaren kan ta sig mellan de olika våningsplanen. Och med olika ljusstyrka i passager och butiker ska besökaren lockas in i Mall of Scandinavias ”allra heligaste” – någon av de 200 butikerna.

– Vi har 300 lux som norm för de gemensamma ytorna och har valt 4 000 Kelvin som grundläge för färgtemperaturen, säger Jim Collin och tillägger att armaturerna i vissa miljöer i stället har 3 000 K – för att skapa avbrott och variation i ljusupplevelsen.

– Upplevelsen varierar också genom att vi riktar ljuset åt olika håll.

Ljuset används också för att understryka fyra olika teman som används i designen. Wingårdhs har skapat en övergripande indelning av gallerian i fyra olika zoner som var och en återspeglar ett av de fyra elementen jord, ­vatten, vind och eld.

– Vid den nedre entrén är temat ”vatten”, där finns en stor fontän. Med hjälp av strålkastare av typen ”colourwashers” och ”moving heads” skapas vattenreflektioner och vågspel i taket, berättar Jim Collin för att ge ett exempel på hur belysningen samspelar med designtemana.

Att vara huvudansvarig för ljusdesignen i ett så här stort projekt har varit en riktigt spännande upplevelse för Jim Collin. När arbetet startade 2011 hade han bara ett fåtal större projekt bakom sig – där ibland ljusdesignen för hotell Scandic Grand Central på Vasagatan i Stockholm.

– Det uppdraget fick jag några år tidigare, som närmast helt orutinerad ljusdesigner på WSP, ett faktum som säger en hel del om hur omogen branschen var på det här området vid den här tiden. I dag är ljusdesign däremot ett område som tas på allra största allvar och som kunderna, i likhet med Unibail-Rodamco, är beredda att lägga mycket pengar på, konstaterar Jim och fortsätter:

Nog har jag haft en del sömnlösa nätter i det här projektet också, men på det hela taget är jag nöjd med min och alla inblandades insats. Jag kan fortfarande inte fatta hur det var fysiskt möjligt att röja upp och ha allt klart till invigningen efter det kaos som mötte mig två dagar innan. Och jag lovar att det var spännande att se hur uppljuset fungerade på 200 meter putsad fasad vid Filmstaden – det hade jag inte kunnat kolla förrän det tändes på invigningsdagen, berättar Jim Collin.