Uppfräschad storlastare

Publicerad 9 jan 2016, 11:10

Avensis fick högsta betyg när det gäller kundnöjdhet 2014 med toppbetyg för kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet. Det visar en kundundersökning gjord av J.D. Power i Tyskland. Toyota Avensis finns som femdörrars sedan och kombi eller Touring Sport som Toyota kallar den variant som det säljs mest av i Sverige.

Nospartiet har vässats och man kan klart se familjedragen från de mindre syskonmodellerna Aygo, Yaris och Auris. De nya strålkastarna innehåller nu också LED-dagsljusbelysning. Bakpartiet är elegant med den kromade listen mellan de nya bakljusen som även de har LED-dioder.
Inredningen är helt ny och kanske något strikt, med tydliga instrument och reglage. Framför ratten, mellan varv- och hastighets­mätare, sitter en TFT-skärm som ger föraren den information som kan efterfrågas. På mittkonsolen sitter sedan en dubbelt så stor pekskärm – även den i färg med de mesta av bilens funktioner, färddator, infotainment, navigation och så vidare.

Genom att använda nya men också tjockare isoleringsmaterial, har ljudet i kupén minskats. Ljuddämpande material finns även under bilen och i hjulhusen. Även ljudet från luftkondi­tioneringen har minskats.

Genom att använda nya men också tjockare isoleringsmaterial, har ljudet i kupén minskats. Ljuddämpande material finns även under bilen och i hjulhusen.

Fyra motorer finns att välja mellan, varav två helt nya dieslar D-4D. Dieslarna är på 112 respektive 143 hk. Till detta erbjuder Toyota en sexväxlad manuell låda eller en steglös automat – CVT – som tillval. Bensinmotorerna är som tidigare på 147 och 152 hk. 

Toyota Avensis har alltid varit en säker bil. I de två senaste krocktesterna hos Euro NCAP (2003 och 2009) blev det fem stjärnor av fem möjliga. Det gäller också den nya versionen eftersom grundkonstruktionen från 2009 är densamma. Säkerhetssystemet Toyota ­Safety Sense är standard i alla Toyotamodeller. ­Toyotas Safetey Sense arbetar med både laser och kamera som övervakar vägen framför bilen.

Toyota Avensis har alltid varit en säker bil. I de två senaste krocktesterna hos Euro NCAP (2003 och 2009) blev det fem stjärnor av fem möjliga.

I systemet ingår nödbromsautomatik där bilen kan bromsa själv till stillastående, kollisionsvarning, filvarning, avbländning och skylt­identifiering. På vägen känns Avensis som en riktigt stor bil, vilket den också är. Jämför vi med kombikonkurrenterna Ford Mondeo (486 lång, bagage 525–1 630 liter), VW Passat (477 lång, bagage 650–1 780 liter), och Volvo V70 (481 lång, bagage 575–1 600 liter), så står sig ­Avensis mycket väl med sin längd på 482 och en baga-ge­volym på 543 till 1 609 lådliter.