Populär tjänstebil ömsar skinn

Publicerad 11 jan 2016, 13:40

En av Sveriges mest populära tjänstebilar, fyrhjulsdrivna ­storstads-skogsmullen Passat Alltrack, kommer nu i ny version. Volkswagen förväntar sig nya försäljningsframgångar i Sverige, men alla undrar förstås hur mycket avgasskandalen kommer att påverka försäljningen.

Att Volkswagen siktar stenhårt mot tjänstebilsförarna är solklart. Priset på Alltrack är satt till 333 700 kr eller 7,5 basbelopp – precis den nivå många företag har som beloppsgräns.
Nya Passat blev årets bil 2015. På Alltrack är fyrhjulsdrift från Haldex och dubbelkopplingslådan DSG standard. Det finns också en elektronisk differentialspärr. Om ett hjul börjar slira ser systemet till att lägga över drivkraften till andra hjulet på samma axel.

Standard är också speciella stötfångare, hasplåt samt skyddande tröskel- och skärmlister. Markfrigången har ökats med 2,7 cm, jämfört med föregångaren. Och på tal om markfrigång; för den som vill passa på att lämna asfalten finns ett offroad-läge där förarassistansprogrammen tillsammans underlättar terrängkörning. De andra körprogrammen är ”Normal”, ”Eco”, ”Sport” och ”Individual”.

För den som vill passa på att lämna asfalten finns ett offroad-läge där förarassistansprogrammen tillsammans underlättar terrängkörning. De andra körprogrammen är ”Normal”, ”Eco”, ”Sport” och ”Individual”.

Alltrack erbjuds med tre motoralternativ. En bensinmotor på 220 hk och två dieselmotor på 190 respektive 240 hk. Vi testade den mindre dieselmotorn och tycker att här finns kraft så att det räcker till och blir över. Men det är klart, de tyska kunder som vill sträcka ut på motorvägar med fri fart väljer kanske den kraftigare motorn.
Bilen får dra hela 2 200 kg (dock inte med B-kort) och fiffiga Trailer Assist är en bra hjälpare för de som tycker att backa släp är ångestframkallande. Systemet bygger på att kombinera användning av backkameran och ratten till sidospegeln. Med ratten som joy­stick ställer föraren in önskad färdriktning för släpet. Därefter behöver föraren bara sköta gas och broms medan bilen styr släpet rätt.

Fiffiga Trailer Assist är en bra hjälpare för de som tycker att backa släp är ångestframkallande. Systemet bygger på att kombinera användning av backkameran och ratten till sidospegeln. 

Nya Passat andas kvalitet och känns lyxigare än den tidigare modellen. Men eftersom Volkswagens filosofi är att de märkestrogna ska känna igen sig i koncernens olika bilmodeller och över modellväxlingar, så är också ganska mycket likt den gamla Passaten. På säkerhetssidan är adaptiv farthållare samt Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake standard. Som tillval finns alla moderna säkerhetssystem.

Passat Alltrack har få svagheter, många styrkor och egentligen ingenting att reta sig på eller sakna, särskilt inte för den som har råd med många tillval. Jämfört med exempelvis storebror Audi får man väldigt mycket bil för pengarna.