Logga in

”Folkabussen” i ny tappning

Publicerad
7 jul 2015, 12:08

Egentligen borde kanske VW Transporter nu pensioneras efter lång och trogen tjänst sedan 1950 då den fyllt 65 år. Men så är inte fallet. Istället laddar man om med den nya och sjätte generationen av VW Transporter. 

Under de 65 år som gått har 11,6 miljoner Transporters tillverkats och sålts. En populär och pålitlig laståsna eller arbetshäst om man så vill. Förra generationen som kom 2003 har sålts i 2 miljoner exemplar och har haft ett långt liv på 12 år. Då som nu finns den som minibuss, kombi, pick-up med enkel- eller dubbelcab, påbyggnadschassi och som skåp.

Under åren har VW varit försiktig med alltför stora förändringar utan istället förfinat modellen stegvis. Det är ett tecken på en god design. Frontpartiet är nytt annars är alla mått och versioner som tidigare.

En jämförelse mellan den nya T6 med T5 så är så gott som alla mått och vikter desamma. I likhet med den avgående modellen finns nykomlingen med två olika axelavstånd (300 och 340 centimeter), två karosslängder (489 och 529 cm) och tre olika takhöjder (199, 217 och 247 cm) att välja mellan. Det ger en lastvolym som spänner mellan 5,8 och 9,3 kubikmeter. Viktklasserna är även de som tidigare mellan 2,6 och 3,2 ton och släpvagnsvikterna 2,2 eller 2,5 ton.

En skjutdörr – på höger sida är standard och öppnar 102 cm – som tidigare. Takhängd baklucka är standard och här kommer en nyhet – den går att få med elmanövrerad öppning och stängning. Ändå är dubbla bakdörrar ofta att föredra och de går då att välja till.

Tittar vi på inredningen så känns den igen i det stora hela med växelspaken uppe i instrumentpanelen. Nya och tydligare instrument, ny ratt och något omarrangerad instrumentpanel. Som tidigare är det ett framsäte och bredvid en soffa för två passagerare. Krockkudde för alla åkande är standard. Vilka säkerhetssystem som ingår är oklart men utöver ESP och antispinn blir troligtvis nödbromssystem och autobroms, där bilen kan bromsa ner till stillastående själv om det skulle behövas, standard.

Under motorhuven finns det lite nytt och bjuder på sex motoralternativ varav fyra turbodieslar – TDi-motorer (84, 102, 150 och 204 hk) och två bensinare – TSi (150 och 204 hk) att välja mellan. Vid en jämförelse med tidigare motorer är effektuttagen desamma. Nytt skulle då vara att motorerna finjusterats till att ha 15 procent lägre förbrukning än tidigare. Det ryktas också om att det kan komma en 1.2-liters trecylindrig bensinturbo men också en ren elmotor som med fulladdat batteri ska ha en räckvidd på 10 mil. Till detta 5- och 6-växlade manuella lådor eller en 7-stegad automat – DSG. Även fyrhjulsdrivning – 4Motion finns att välja till.

Några stora nyheter finns inte i nya VW Transporter T6. Istället kör VW vidare med att göra små förbättringar och uppgraderingar som VW gjort de senaste 65 åren. Vad vi fått vara med om är en smygpremiär där inte allt avslöjats om nykomlingen utan det får vi reda på om ett par månader då vi gör en första provkörning här i Elinstallatören. Så ”stay tuned” som det heter.