Schysst kombi

Publicerad 5 nov 2015, 10:15

I november 2014 premiärvisades Volvo V60 Cross Country i Stockholm. Det är en schysst kombi med alla biltypens fördelar och naturligtvis då också med en intelligent fyrhjulsdrivning.

Chassit som är hämtat från XC70 har i jämförelse med vanliga V60 fått en ökad markfrigång med 65 mm till 20 cm ovan mark. Allväders-looken är påtaglig med hasplåtarna – förvisso i plast fram och bak, markerade hjulhus och trösklar och de speciella 16 till 19-tumshjulen – de senare som tillval. Baktill har vi de typiska ”Volvohöfterna” som varit där på alla Volvomodeller i nu femton år.

Inredningen är mer elegant och salongsfähig än terrängruff men ändå inte så elegant som i nya XC90, fast helt okej. Men mittkonsolen som varit med i över tio år börjar nu kännas lite antik.

Annars känns instrumenten, som även finns i vanliga V60, framför ratten ”up to date” liksom pekskärmen uppe på instrumentpanelen med infotainmentsystemet. Systemet kan också läsa upp textmeddelanden utan att föraren behöver ta händerna från ratten.

Komforten fram är mycket bra – jag har väl aldrig suttit illa i en Volvo! Men i baksätet är det annorlunda. Det är okej, om man är två vuxna så går det fint, men knappast för tre. En kombi, eller som Volvo vill kalla det ’herrgårdsvagn’, ska vara lättlastad och flexibel. Det är V60 CC, tack vare det tredelade ryggstödet i baksätet. Bilen som tar 430 lådliter i normalläge och upp till 1 670 lådliter med baksätet nedfällt.

V60 Cross Country finns bara en version som fyrhjulsdriven – AWD. Den har en femcylindrig D4 dieselturbo på 190 hk. AWD-systemet som är från numera USA-ägda Haldex. Haldexsystemet kan automatiskt skicka 50 procent av kraften till bakaxeln vid behov eller – om något av framhjulen skulle slira – så kan över 90 procent av kraften överföras dit.

Men enligt Volvo är det utseendet som lockar mer än tekniken för fyrhjulsdrivning. Därför är utbudet av motoralternativ större med enbart framhjulsdrivning. Först en 2-liters bensinare – VEA-motor – på 245 hk, sedan två 5-cylindriga dieslar – D3 på 150 hk och D4 på 190 hk. 6-växlad manuell låda är standard eller automat med lika många växlar om valet fallit på AWD – fyrhjulsdrivning. Det går också att välja till den 8-växlade automaten men då blir det ett påslag med nästan 20 000 kronor.

Säkerhet har alltid varit Volvos mantra och naturligtvis har V60 Cross Country alla tänkbara säkerhetssystem. Bland annat City Safe, som är aktivt upp till 50 km/tim och bromsar bilen automatiskt om inte föraren reagerar när en olycka är förestående.

FAKTA

Volvo V60 Cross Country AWD D4

Pris: Från 320 000 kronor, som testbilen 343 900 kronor.

Motor/effekt: 5 cyl, dieselturbo, max effekt 190 hk, max vrid 420 Nm.

Prestanda: Toppfart 205 km/tim, 0-100 8,9 sek.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrivning, 8-växlad automat.

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 277/464/190 (210 inkl backspeglar) /154.

Tjänstevikt: 1763 kg.

Släpvagnsvikt: 1900 kg.

Förbrukning/miljö: 0,57 liter/mil, CO2 149 g/km.

Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.

Förmånsgrund bil: 343 900 kronor.

Förmånsgrund utrustn: 0 kronor.

Förmånsvärde per år: 48 400 kronor.

Förmånsvärde per månad: 4 033 kronor.