Frossar i ny teknik

Publicerad 9 nov 2015, 14:15

Konkurrensen om kunderna är stenhård när det gäller stora suvar, och nu har ju också Volvo gett sig in i kampen med hyllade XC 90. En rival till Volvon är nya Audi Q7, som vi provkör och där vi för första gången testar hur det är att köra en bil som både driver och styr med alla fyra hjulen.   

Stora och tunga suvar med starka motorer och hög bränsleförbrukning har fått mycket kritik genom åren. Det är ju också så att denna typ av bilar är storsäljare på mindre miljömedvetna marknader som Kina, USA och Mellanöstern, där bränsleförbrukningen inte direkt är den avgörande faktorn i valet av bilmodell.

Men stora suvar säljer bra också i Europa och här är miljökraven som bekant betydligt hårdare. Biltillverkarna har därför lagt ner stora investeringar i att göra suvarna mer miljövänliga med lägre vikt och med mer effektiva motorer som tillsammans ger lägre bränsleförbrukning.

Audi Q7 är inget undantag. Jämfört med den tidigare modellen är den drygt 300 kilo lättare och bränsleförbrukningen har sänkts med 28 procent. Med 3.0 TDI-motorn väger Audi Q7 1 995 kg tack vare användning av ultrahöghållfast stål och aluminium.

Det är inte ofta man provkör en bil och tänker, här saknar jag inget. Men vår provbil av Audi Q7 är en sådan bil. Fast det kanske inte är så konstigt då bilen kostar hela 931 500 kronor – 614 000 kronor i grundpris och extrautrustning för 317 500 kr. För det priset får man i runda slängar tre stycken Volvo V70 Classic.

Även om bilen är extremt dyr och därmed otillgänglig för de flesta är det ändå intressant att testa den och berätta om den. Anledningen är förstås all ny teknik som den är fullproppad med. Vi vet av historien att mycket av den teknik som vi först ser i lyxbilarna är saker som sedan sprids ner till mer vanliga bilmodeller och som till slut blir standardutrustning.

En av de mest innovativa sakerna med vår provbil är fyrhjulsstyrningen där bilen till viss del svänger även med bakhjulen. Det minskar vändradien och ökar stabilitet och körkänsla. Och det här är en teknik som verkligen fungerar i praktiken och ger en härlig körglädje. Nya Q7 kan utrustas med en lång rad smarta säkerhetssystem och vissa kan faktiskt till och med ta över körningen av bilen. 

Men hur är då bilen att köra? Till att börja med så är den sexcylindriga dieselmotorn på 272 hk en fullträff. Med ett vridmoment på 600 nm finns kraft i överflöd och 0-100 går på bara 6,3 sekunder. Men den går också att köra förhållandevis snålt. Audi anger snittförbrukningen till 0,57 liter/mil. Vid vår provkörning, som mestadels gick på motorväg, snittar vi drygt 0,7 liter per bil.

Förutom den sexcylindriga 3,0 TDI-motorn finns Q7 att få med en likaledes sexcylindrig bensinmotor på 333 hk, 3,0 TFSI. Inom kort lanseras också två nya modeller. Först ut Q7 Ultra med 218 hk (588 000 kr), en snålare version av V6-dieselmotorn. Bränsleförbrukningen har här sänkts till 0,55 liter per mil. Och till hösten startar även försäljningen av den fyrhjuls- och dieseldrivna laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro.

Som tillval erbjuds en tredje sätesrad med två individuella säten, vilket alltså gör Q7 sjusitsig. De extra stolarna kan fällas upp eller sänkas ned elektriskt genom via en knapp som placerats vid C-stolparna och i bagageutrymmet. Elstyrd baklucka är standard och i kombination med advanced key kan den även öppnas och stängas med en sparkrörelse under bakpartiet.

För den som vill slå på en ny Q7 till är tillvalet luftfjädring ett måste. I kombination med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning är nya Q7 en sanslöst rolig körmaskin.

Det finns egentligen bara en anmärkning och det är att antalet knappar är väldigt stort i kupén. Här har Volvo varit modigare i nya XC90, där man ersatt alla knappar med en stor, tryckkänslig skärm. Samma princip följer också Tesla. Det kanske är framtiden även för andra bilföretag.

Sammantaget är nya Q7 en fullträff – i alla fall för den som kan slanta upp 600 000 kronor plus ytterligare minst 100 000 kr i extrautrustning på en ny bil.

FAKTA

Audi Q7 – en bil som kan köra själv

Här är ett smakprov av olika säkerhetssystem som Q7 kan utrustas med.

– Autobromssystemet Audi pre sense city (standard) varnar för hotande kollisioner med andra fordon eller fotgängare i stadstrafik och bromsar automatiskt bilen vid risk för kollision.

– I Parkeringspaketet ingår en 360 graders kamera och en parkeringsassistent som självständigt parkerar bilen i både parallella och vinkelräta parkeringsfickor. Föraren behöver endast bromsa och gasa.

– Audi side assist använder radarutrustning bakom bilen för att säkerställa säkra filbyten.

Men det stannar inte där. Q7 kan faktiskt nästan köra själv. Med ACC stop & go, inklusive kökörningssystemet Traffic jam assist tar systemet över styrningen på anpassade motorvägar och trafikköer som inte rör sig fortare än 60 km/h. Och systemet Audi active lane assist använder en kamera och små rattjusteringar för att hjälpa föraren att hålla sin fil. Säkerhetssystemet Audi pre sense front varnar för en hotande kollision med fordonet framför, sträcker bältena och bromsar bilen självständigt i flera steg om det är nödvändigt.

Som tillval finns även mörkerassistenten Night vision med infraröd kamera för att upptäcka och varna för fotgängare och vilt. Ytterligare ett system kan ta över styrningen för att hjälpa föraren att undvika ett hinder. Det andra systemet övervakar motsatt trafik vid vänstersväng i låga hastigheter och bromsar bilen vid kritiska situationer.