Volvo XC90 – dansant tungviktare

Publicerad 11 jun 2015, 10:15

Med ett grundpris på över en halv miljon kronor gör nya Volvo XC90 sin entré. Det är skillnad mot den XC90 som premiärvisades2002 och som då kostade 387 000 kronor. Smakar det så kostar det…

Efter tre års utvecklingsarbete och investerade 75 miljarder kronor står den här, Volvos nya XC90. För att få fart på marknaden gjorde Volvo en förserie på 1 927 stycken XC90 i september 2014 som kom att heta ”First Edition”. De såldes slut på 47 timmar och cirka 200 hamnade i Sverige, för 769 000 kronor styck.

XC90 är stor och det är väl bara Audi Q7 som är större (+14 cm). Den markerade kromade grillen för tankarna till amerikansk bildesign från 60-70-talet. Designen är mer lådlik än elegant. Markfrigången är 24 cm.

Designtemat går igen även interiört och har tre utustningsnivåer att välja mellan: Momentum, R-Design och Inscription. Volvo har alltid haft sittriktiga – eller ergonomiska som det heter – säten och nya XC90 säljs i Sverige med sju separata säten klädda i mjukt skinn.
Längst bak i den tredje stolsraden sitter två personer mycket bra om man inte är längre än 175 cm. Fram domineras mittkonsolen av en stor 9-tums pekskärm från vilken de flesta av bilens funktioner styrs. Med dekorinläggen i trä blir en båtkänsla påtaglig.

Inte ens en femma finns att få under huven. Nu är det 2-liter och 4-cylindrigt som gäller med turbo och kompressor. Bensin och diesel finns men också motoralternativet ”TwinEngine” där framhjulen drivs av en turbo- och kompressormatad bensinmotor samtidigt som en elmotor på 82 hk och 240 newton driver bakhjulen. Tillsammans blir detta 318 hk och 400 newton men bara 59 g CO2 per kilometer enligt den fastslagna körcykeln – NEDC.

Till den som vill ha något extra och köper hybridversionen T8 TwinEngine ingår växelväljare i kristall från Orrefors och diamantliknande knappar till bland annat start/stopp och ljudanläggningens volymkontroll. TwinEngine som är en ladd-hybrid har flera olika körlägen: Från hybridläge där de båda motortyperna – bensin och el – samarbetar för lägsta bränsleförbrukning till att köra på enbart el i max 4 mil till ett sportläge.
Genom att öka andelen varmformat borstål, vilket är den starkaste typen av stål, har karossäkerheten ökat. Naturligtvis har XC90 hela batteriet av säkerhetssystem som nu har samlingsnamnet City Safer som standard plus ett par nya. Även identifiering och läsning av vägskyltar ingår.

På vägen känns XC90 inte alls så stor som vid första anblicken. Tvärt om känns den riktigt och överraskande smidig. Den förväntade elefantdansen blir istället till en snabbfotad dans något som den nya bottenplattan SPA utlovat. Förutom att den bidrar till högre säkerhet ger den också en körupplevelse likt en större sportbil.

FAKTA

Volvo XC90 D5 AWD

Pris: 554 000 kronor
Motor/effekt: 4 cyl, turbodiesel, max effekt 225 hk, max vrid 470 Nm.
Prestanda: toppfart 220 km/tim, 0-100 7,8 sek.
Kraftöverföring: motor fram, fyrhjulsdrivning, 8-växlad automat.
Mått: axel/längd/bredd/höjd i cm: 298/495/201 (214 med backspeglar)/177.
Tjänstevikt: 2078 kg
Släpvagnsvikt: 2700 kg
Förbrukning/miljö: 0,57 liter/mil, CO2 149 g/km Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd
Förmånsgrund bil: 554 000 kronor.
Förmånsvärde per år: 91 900 kronor
Förmånsvärde per månad: 7 658 kronor.