Pionjär i ny tappning

Publicerad 28 apr 2015, 09:54

En helt ny Subaru Outback – men som ser ut som den gamla. Ändå är kostymen helt ny i den nu femte generationen som bjuder på förfinad och förbättrad teknik och högre säkerhet. 

Ingen av Subarus modeller har någonsin vunnit ett designpris och inte lär nya Outback göra heller. Men utseende är inte allt, då det vackra oftast finns inunder skalet. Utseendet är sig likt jämfört med föregångaren, både i fören och i aktern. Nytt är den lite eleganta och moderna profilen.

I nya Outback har axelavståndet dragits ut med 4,2 centimeter. Sedan har längd och bredd plussats på med 2 cm. Det ger bättre utrymmen i såväl fram- som baksäte. Inredningsmässigt har det hänt en hel del. Borta är hårdplasten som ersatts av mjukare material. Plus för bättre sittkomfort och elegantare paneler. Med fällt baksätet ökar lastvolymen från 559 till 1 848 liter vilket är 122 liter mer än föregångaren.

Motoralternativen är två och naturligtvis boxermotorer som anstår en Subaru av rang. Bensinmotorn är på 175 hk med 235 Nm i vridmoment. Dieselalternativet är på 150 hk och 350 Nm. Växellådan är i båda versionerna en steglös CVT-låda som hos Subaru heter Lineartronic. För att ge lådan lite karaktär har bensinaren (2.5 i) sex datasimulerade växlingssteg och dieseln sju. Sedan kan den som vill växla med paddlarna bakom ratten vilket är kul första veckan eller så.

Nya Outback har ett uppdaterat chassi, fjädrar och stötdämpare. Även styrresponsen har justerats till att bli snabbare. Fyrhjulsdrivningen ligger på 60/40 mellan fram- och bakaxel och skulle något hjul tappa fästet ser systemet till att rätt mängd drivning hamnar på rätt axel för att återfå greppet. Kraften kan också fördelas mellan vänster och höger hjulpar. Terrängsystemet X-Mode är ett system som underlättar körning när underlaget är eländigt.

Tre utrustningsnivåer finns att välja mellan: Base, Ridge och Summit. I grundutförande (Base) erbjuds bland annat: X-Mode, Start-stopp-system (2.5i), 10-vägs eljusterbar förarstol, hill-holder, LED-halvljus, 17-tums alufälgar, rattstyrd stereo med 7-tums infodisplay, adaptiv farthållare, SI-Drive (2.5i), klimatanläggning samt eluppvärmt baksäte.

Outback har redan krocktestats och fått högsta betyg i Euro NCAP. Till alla säkerhetssystem adderas nu ”EyeSight” som standard. EyeSight bygger på en stereokamera som är färgseende och som läser av trafikmiljön, övervakar och hjälper föraren i olika trafiksituationer. Till skillnad från radarbaserade system kan EyeSight avgöra vad det är som är i vägen – en bil, cykel eller fotgängare, för att undvika olyckor.

I EyeSight ingår Pre-collision braking som stannar bilen helt i farter upp till 50 km/tim. Adaptive cruise control, Lane sway och departure warning läser av vägmarkeringarna. Pre-collision throttle stryper gaspådraget för att förhindra att köra in i framförvarande bil eller hinder.

Nya Subaru Outback är och känns helt ny. Trots att den tekniska utrustningen, säkerheten och komforten uppgraderats är priset i stort sett detsamma som för avgående modell. 

FAKTA

Subaru Outback 2.0D

Pris: 333 700 kr

Motor/effekt: 4 cyl, turbodiesel, max effekt 150 hk, max vrid 350 Nm

Prestanda: toppfart 192 km/tim, 0-100 9,9 sek

Kraftöverföring: motor fram, fyrhjulsdrivning, 7-växlad automat (CVT)

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 274/481/184/160

Tjänstevikt: 1673 kg

Släpvagnsvikt: 1800 kg

Förbrukning/miljö: 0,61 liter/mil, CO2 159 g/km

Garantier (år): 3 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd

Förmånsgrund bil: 390 700 kr

Förmånsgrund utrustn: 57 000 kr

Förmånsvärde per år: 58 100 kr

Förmånsvärde per månad: 4 841 kr.