Ford spetsar till storsäljaren Kuga

Publicerad 22 apr 2015, 08:53

Små och medelstora suvar är bilvärldens just nu hetaste bilmodell och konkurrensen mellan tillverkarna är knivskarp. Ford vässar klorna på sina storsäljare Ford Kuga och erbjuder en uppgraderad diesel och inte minst ett intelligent system för fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften är extra intressant att bekanta sig med då detta system också används i nylanserade Mondeo och kommande S-Max. Ford har lidit av att inte kunde erbjuda fyrhjulsdrift på sina större bilmodeller, inte minst på den svenska marknaden där efterfrågan på fyrhjulsdrift ökar lavinartat.

Vi testar Ford Kuga med den sprillans nya 2,0 liter dieselmotorn på 180 hästkrafter och en power shift-låda (dubbelkoppling, alltså modern automatlåda). Start-stopp-teknik är standard. Åtta av tio Kuga-köpare väljer just den största dieselmotorn.

Provkörningen gör vi på såväl landsväg som krokiga grusvägar. Och vi konstaterar att fyrhjulsdriften fungerar alldeles utmärkt. Bilen uppträder mycket kompetent och säkert på alla väglag. Något överraskande är Kuga också väldigt komfortabel som långfärdsbil. Stolarna är vilsamma trots att sittdynorna är i kortaste laget.

Två anmärkningar har vi dock. Motorn saknar det klipp som man borde förvänta sig av en 180 hästkrafter stark diesel. Det känns som om det saknas ett antal tiotal hästkrafter. Tyvärr är det omvänt med bränsleförbrukningen. Trots körning på i huvudsak motorväg i laglig fart snittar bilen på 0.77 liter per bil. Det tycker vi är lite för högt för en helt nyutvecklad dieselmotor, även om den förstås sitter i en förhållandevis stor och tung bil.

I tillvalslistan kan Kuga-spekulanter välja till bland annat backkamera, adaptiv farthållare med framåtvarning, som varnar förarna om de kör för nära framförvarande fordon, baklucka som öppnas med fotendöda-vinkel-övervakningaktivt citystoppfilkörningshjälp, filbytesvarning, automatiskt helljusförarvarning och vägmärkesidentifiering.

Sedan nya Kuga lanserades i Europa 2012 har mer 200 000 exemplar tillverkats på Fords fabriker i spanska Valencia och ryska Elabuga.

Betyget på Ford Kuga blir ett svenskt lagom; Det är svårt att hitta saker att anmärka på. Bilen är inte direkt dålig på något men den är inte heller lysande inom något område.

Plus och minus

Plus

+ Intelligent fyrhjulsdrift
+ Gillar grusvägar men även komfortabel på landsväg

Minus

– 180 hk-dieseln saknar klipp men drar ganska mycket bränsle