Ansiktslyft och fräsch

Publicerad 24 apr 2015, 09:16

Tre generationer av Fiat Doblò har det hunnit bli på de femton år den lilla transportbilen funnits. 2005 kom den andra generationen och en tredje 2009 som nu får en rejäl facelift men som Fiat benämner som en helt ny bil. 

Doblò har även en syskonmodell i Opel Combo. Jaha, säger säkert någon och förväntar sig en ny Opelkopia på Doblò inom kort. Men det blir ingen sådan. Opel säger istället att de nöjer sig med att uppdatera motorerna den här gången. Samtidigt som samarbetet mellan Fiat och Opel tar en paus kommer Opel att fortsätta med franska Peugeot inom något år.

Fiat Dobló finns i fyra karossvarianter: Skåp, Kombi, Pickup och som påbyggnadschassi. Till det två olika axelavstånd och lika många karosshöjder. Sammanlagt kan det bli 200 olika chassityper och mer än 1000 möjliga varianter som sträcker sig från en vanlig skåpbil till avancerade specialfordon.

Versionen Standard Skåp har en karosslängd av på 440 centimeter och tar 3,4 kubikmeter last. Med förhöjt tak (+ 25 cm) ökar lastvolymen till 4,0 kbm. Något större är Maxi Skåp som har en karosslängd på 475 cm och tar då 4,2 kbm i last. Med förhöjt tak ökar lastvolymen till 5,0 eller 5,4 kbm med passagerarsätet nedfällt.

Bakdörrarna öppnar 123 cm brett och 125 cm på höjden. Ändå är bredden i lastutrymmet i standardskåpet 171 cm som mest eller 123 cm mellan hjulhusen. Tillräckligt för att få i och ur en EU-pall. En skjutdörr på höger sida är standard. Dörren öppnar 70 cm och har en öppningshöjd på 117 cm. Det går att få skjutdörr även på vänster sida men då kostar detta extra.

Nospartiet är helt nytt med nya eleganta strålkastare, ny huv och grill samt luftintag inunder stötfångaren fram. Flyttar vi oss sedan till sidan så känns siluetten igen med de stående handtagen, de lätt svullna hjulhusen och skyddslisterna på karossidorna. Bakpartiet är så gott som orört med de asymmetriska dörrarna. Nytt här är nydesignade bakljus där det mer känns som att bara själva glasen är nya. Till detta finns elva karossfärger att välja på varav åtta av dem är metallicfärger.

Interiört har det hänt desto mer. Hela instrumentpanelen är ny, liksom ratten och instrumenten framför ratten. Radio med Bluetooth och USB-ingång är standard. Två eller tre sittplatser finns men då sitter de två passagerarna trångt. Inte bara trångt utan mycket trångt. Det är kanske trevligare att bara vara två åkande då det smala mittsätet går att fälla och användas som ett bord.

Fyra motoralternativ finns att välja mellan, tre turbodieslar och en bensinare. Dieslarna är fyrcylindriga och finns från 75 till 135 hästkrafter där de två starkaste – 105 och 135 hk – har sexväxlad manuell låda. Annars är det femväxlat som gäller. Den fjärde motorn 120 T-Jet är en turboladdad bensinare som även kan köras på fordonsgas. Effekten på den motorn är 120 hk och maximalt vrid 206 Newtonmeter. Till den sexväxlad manuell låda.

1.6-liters turbodiesel med 105 hk under huven känns riktigt lagom. Även om lasten i väger så mycket som 200 kilo, plus att vi är två åkande. Den sexväxlade manuella lådan matchar motorn väl och är verkligen lättarbetad. Även om vi bara är två i kupén som är avpassad för tre sitter vi inte översvallande bekvämt.

Med åren så har vi vant oss med en generös standardutrustning. I Doblò är det lite si och så med det. Till exempel är eljusterbara backspeglar extra tillval liksom eluppvärmt förarsäte och krockkudde för passagerare. Men ESP (elektroniskt stabiliseringssystem) är standard och elfönsterhissar. Till sist har vi garantierna som äntligen fått 12 års rostskydd.

Plus och minus

Plus

+ Fyra karossvarianter ger många valmöjligheter.
+ Fin lättarbetad växellåda.

Minus

– Krockkudde på passagerarsidan kostar extra.
– Sittkomfort inte bland de bästa.

FAKTA

Fiat Dobló Standard

Motor: 4 cyl, 1598 cc, dieselturbo

Transmission: 6 vxl man 

Effekt: 105 hk/290 Nm 

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,52 liter/mil 

CO2 g/km: 136 

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 275/440/183/184 cm. 

Maxlast/lastutrymme: 750 kg inkl förare/3,4 m3 

Lastutrymme l/b/h: 182/171 (123 mellan hjulhusen)/130 cm 

Släpvagnsvikt: 1300 kg 

Tjänstevikt: 1425 kg 

Serviceintervall: 2 år/3 500 mil 

Garantier (år): 3/10 000 mil nybil, 3 lack, 3 assistans, 12 rostskydd

Pris (exkl. moms): från 130 700 kr till 184 200 kr, som testbilen 149 700 kr 

För mer info: www.fiatprofessional.se