Skåpbil med valfri drivning

Publicerad 17 jan 2015, 13:05

Som tidigare går nya Mercedes Vito att få i flera olika karossutföranden, tre olika längder, två axelavstånd och en karosshöjd med totalvikter från 2,5 till 3,2 ton. Vad som är nytt är att köparen kan välja mellan fram-, bak- eller fyrhjulsdrivning.

Som flera av konkurrenterna finns nya Vito i tre utföranden: Mixto som är halvglasad med plats för fem åkande, Tourer som är en minibuss för åtta åkande och skåpbil som vi testar här. Maxlasten är satt till 1369 kilo (3,0 ton med bakhjulsdrivning) vilket gör nya Vito till en av de som lastar mest i sin klass.

Designen och linjerna har blivit lite smäckrare och är inte så markant boxig som föregångaren. Den stora markerade grillen och motorhuven som greppar över framflyglarna ger ett robust och muskulöst intryck. Tyvärr är skyddslisterna på sidorna borta och baktill har nya Vito fått mindre baklysen än tidigare och en något omdesignad baklucka som är upphängd i takkanten. Önskas dubbla bakdörrar kostar dessa 3140 kronor extra. Två axellängder och tre karosslängder – från 489, 514 och till 537 centimeter – där alla tre längderna ökat 14 cm jämfört med karossernas föregångare. Med en takhöjd som nu mäter 191 cm är det riskfritt att köra in i en automattvätt eller in i ett parkeringsgarage.

Inredning och instrumentering är helt ny och känns fräsch och modern. Som tidigare är det plats för två personer. Växelspaken sitter som förut upplyft mot mittkonsolen strax nedanför reglage för värme och ventilation. Överst på mittkonsolen tronar en stor pekskärm. Lastutrymmet bjuder på lastöglor både i golv och väggar. Skjutdörr på högersidan är standard och öppnar 961 millimeter. Önskas även en skjutdörr på vänstersidan kostar det 6750 kronor. Men lasta och lossa görs lättast genom bakluckan.

Fem fyrcylindriga CDi turbodieslar finns att välja mellan. De har överlag blivit 20 procent snålare än tidigare. Det betyder en bränslebesparing på 7000 kronor om året för den som kör 2000 mil per år. Effektuttaget är från 88 till 190 hk. Den som oftast kör med lite last och få mil per år får naturligtvis den bästa bränsleekonomin. Handlar det istället om tyngre last och släp är nog bak- eller fyrhjulsdrivning den bästa lösningen. Sexväxlad manuell låda är standard men det går att välja till den sjuväxlade automaten 7G-Tronic Plus (+ 19 700 kr) till vissa motoralternativ.

”Säkerheten främst”, säger Mercedes som har dubbla krockkuddar och adaptiv ESP som standard liksom trötthetsvarnare, men vill man ha döda-vinkel-varnare, körfältsvarnare och backassistans så kostar det extra. Även backkamera är ett måste och ingår i ett paket som då kostar 6960 kronor.

Förra året fick den större Mercedes Sprinter sidvindsassist. Systemet, som nu även är standard i Vito, fungerar så att det känner av om bilen stöts i sidled så bromsas hjulen individuellt för att på så sätt parera dessa kastvindar.

Serviceintervallen är satt något lägre i jämförelse med konkurrenterna, till 2 år och 2500 mil, (Vito CDi 116 BlueEfficiency på 163 hk har 2 år/4000 mil) – vilket som inträffar först. Flera av konkurrenterna har även de 2 år men sedan ända upp till 5000 mil innan det är dags för service.

Plus och minus

Plus

+ Lastförmåga,
+ Körduglighet.

Minus

– Minsta motorn lite väl klen
– Oprecis 6-växlad låda.

FAKTA

Mercedes Vito 116 CDi Lång

Motor: 4 cyl, 2143 cc, dieselturbo

Topphastighet: 170 km/tim

Transmission: 6 vxl man, bakhjulsdrivning Effekt: 163 hk/380 Nm

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,57 liter/mil CO2 g/km: 157

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 320/514/224 (med infällda backspeglar 193)/191 cm.

Maxlast/lastutrymme: 1369 kg/6,3 kbm

Lastutrymme l/b/h: 283/168(127 mellan hjulhusen)/139 cm

Släpvagnsvikt: 2500 kg

Tjänstevikt: 1761-1956 kg

Serviceintervall: 2 år/4000 mil

Garantier (år): 2 nybil, 2 vagnskada, 12 rostskydd

Pris (exkl. moms): från 235 500 kr, som testbilen 288 700 kr

För mer info: www2.mercedes-benz.se