Peugeot 308 SW

Publicerad 22 jan 2015, 10:27

Googlar vi på 308 så är det beteckningen på en äldre elegant Ferrari, en motorgräsklippare från Husqvarna och ett gevär från Winchester avsett för att skjuta älg, varg och vildsvin med. Men 308 är också en Peugeotmodell.

Den flexibla bottenplattan – EMP2 som nya 308 SW bygger på är densamma som i halvkombimodellen och den ska också delas med systermärket Citroën. Några extrasäten längst bak som skulle göra 308 SW till sjusitsig kommer däremot inte till 308:an.

Nya 308 SW har 11 cm längre axelavstånd men samma bredd och höjd som halvkombimodellen som kom förra året och har en kaross som är 34 cm längre. Från nospartiet, med Peugeotemblemet och utskrivningen av Peugeot i grillramen, till bakdörrarna är 308 som halvkombi och SW-version identiska. Därefter – bakdörrar och de extra 34 centimetrarna plus bakluckan, som är tillverkad i termoplast, har kombimodellen en egen design.

Den yttre designen är riktigt snitsig, men tyvärr håller inte inredningen samma elegans. Bakom ratten sitter instrumenten lite förhöjt med hastighetsmätare till vänster och varvräknare till höger. Här går hastighetsmätaren medsols men varvräknaren motsols. På instrumentpanelens mitt sitter ett stort åttakantigt kluster med ram i borstad aluminium och en stor 9,7 tums pekskärm (ej standard i basmodellen) för styrning av bland annat ljudanläggning och navigation.

Tittar vi på bagagevolymen så tar Peugeot 308 SW 610 lådliter bagage under insynsskyddet. Det är lika mycket som Skoda Octavia Combi. Något mindre – 605 lådliter tar VW Golf Sportscombi. Bland bilar i samma klass tar Seat Leon ST minst – 587 lådliter – men den är å andra sidan snyggast. Mest tar Honda Civic Tourer som rymmer 624 liter.

Under motorhuven finns ett par nyheter. Det rör sig om två trecylindriga och turboladdade motorer på 110 respektive 130 hk. Två dieslar finns också på programmet. Den ena är en ny 1.6-liters BlueHDi-motor på 120 hk med ett CO2-utsläpp på låga 85 g/km. 30 hästar mer, det vill säga 150 hk, lämnar 2.0 BlueHDi. Sexväxlad manuell låda är standard, men önskas en riktig automat med lika många växlar kostar det extra.

På vägen uppför sig bilen helt okej. Med körprogrammet ”Driver Sport Pack” (tillval) blir allt så mycket roligare. Med ett tryck på knappen ”Sport” blir styrningen lite fastare, gasresponsen snabbare, motorn känns vassare och även ljudet går upp ett par oktaver. Okej det är en elektronisk ljudförstärkare – fejk alltså – men gud så roligt.

FAKTA

Peugeot 308 SW Kombi

Pris: från 169 900 kr.

Motor/effekt: 3 cyl, bensinturbo, max effekt 130 hk, max vrid 230 Nm.

Prestanda: toppfart 205 km/tim, 0-100 12,1 sek.

Kraftöverföring: motor fram, framhjulsdrivning, 6-växlad manuell.

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 273/458/180/147.

Tjänstevikt: 1265 kg.

Släpvagnsvikt: 1200 kg.

Förbrukning/miljö: 0,49 liter/mil, CO2 109 g/km.

Garantier (år): 3/10 000 mil nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd.

Förmånsgrund bil: 169 900 kr.

Förmånsgrund utrustn: 0 kr.

Förmånsvärde per år: 32 000 kr.

Förmånsvärde per månad: 2 667 kr, vid 52 procent marginalskatt 1386 kr.