Logga in

Evigt ung vid 65

Publicerad
11 jan 2015, 14:15

Så är den då här. Efter förhandstitten vi gjorde i Amsterdam i mitten av april är det dags för en första provkörning av Volkswagen Transporter Skåp. Även om VW vill kalla nykomlingen för en ny bil och som generation 6 (T6) så är det mer en ansiktslyft version av T5:an.

Den utgående versionen – T5 – har varit med sedan 2003 och sålts i två miljoner exemplar. På de 65 år som Transporter funnits har VW lyckats sälja 12 miljoner exemplar. Succén rullar vidare.

Under åren har det ändå gjorts en massa uppgraderingar av designen som har gjort bilen ännu mer funktionsduglig. Designen har nu blivit något stramare och kantigare än den lätt rundade karossen den hade tidigare.

Nytt är strålkastarna i nosen som finns att få med LED-dioder. Även baktill bjuds vi på en nyhet med nydesignade bakljus och en liten takvinge ovanför bakluckan.

 Nytt är strålkastarna i nosen som finns att få med LED-dioder. Även baktill bjuds vi på en nyhet med nydesignade bakljus och en liten takvinge ovanför bakluckan.

Tittar vi på inredningen känns den igen i det stora hela med växelspaken uppe i instrumentpanelen. Nya och tydligare instrument, ny ratt och en något omorganiserad instrumentpanel.

Som tidigare finns det ett förarsäte och bredvid en soffa för två passagerare. Krockkudde för alla åkande är standard.

Nya Transporter T6 finns – i likhet med föregångaren – rätt och slätt som påbyggnadschassi, pick-up med enkel eller dubbelhytt, kombi eller minibuss och som skåp. Ur ett utbud av två olika axelavstånd, två karosslängder, tre olika takhöjder och därtill flera olika motoralternativ, går det att pussla ihop över 500 olika versioner av T6:an.

Lastytan och volymen i basversionen är på 4,3 kvadratmeter och 5,8 kubikmeter. Med takhöjd medium, 21 centimeter högre, ökar lastvolymen till 6,7 kubik. Med längre axelavstånd – 40 cm längre än i bas – och med den längre av de två karosslängderna (489 och 529 cm) ökar last­volymen till 7,8 kubik med takhöjd medium för att med den höga takhöjden (+ ytterligare 4 cm) svälla till 9,3 kubikmeter. Viktklasserna är på 2,6 till 3,2 ton där maxlasten är från 502 till 1 224 kilo med släpvagnsvikterna 2,2 eller 2,5 ton. Totalvikten är på 4 800 till 5 300 kilo.

Takhängd baklucka är standard och här kommer en nyhet – den går att få med elmanövrerad öppning och stängning. Ändå är dubbla bakdörrar ofta att föredra och de går då att välja till.

En skjutdörr på höger sida är standard och öppnar  – som tidigare – 102 cm. Takhängd baklucka är standard och här kommer en nyhet – den går att få med elmanövrerad öppning och stängning. Ändå är dubbla bakdörrar ofta att föredra och de går då att välja till. Ett bra tillval är dragkrok. Då ingår också elektronisk släpstabilisator som jobbar ihop med bilens ESP-system.

Under motorhuven finns fyra nya 2-liters TDi-motorer (dieselturbo) på 84, 102, 150 och 204 hk men också, som i testbilen, den något äldre 140 hästars TDi-motorn som varit med ett tag. Till detta kommer två TSi-­motorer (bensinturbo), även de på 2 liter. De ger 150 respektive 204 hk. Samtliga motorer har trimmats till att nu ha 15 procent lägre förbrukning. Till bilen finns 5- och 6-växlade manuella lådor eller en 7-stegad automat – DSG. Även fyrhjulsdrivning – 4Motion finns att välja till.

Med ”Dynamic Cruise Control” kan föraren välja mellan tre olika körprogram: Normal, komfort och sport. Vad som händer är att ­fjädring och stötdämpning ändrar sig efter förvalt program. Väljs fyrhjulsdrivning så finns ”Hill Decent” att välja till. Systemet fungerar så att bilen själv tar över vid utförskörning och sköter själv bromsning och hastighet.

Om föraren inte ser vad som håller på att ske bromsar bilen själv ner till stillastående om så behövs för att minimera eventuella skador.

Hela batteriet av de nya säkerhetssystemen finns att välja till. Bland dessa ”City Emergency Braking” som är aktiverat upp till 30 km/tim. Som bekant händer de flesta småskador i stadstrafik och ofta under kökörning. Resultatet blir dyra reparationer och högre försäkringspremier. Om föraren inte ser vad som håller på att ske bromsar bilen själv ner till stillastående om så behövs för att minimera eventuella skador.

VW Transporter lever upp till att vara funktionell, robust och pålitlig. Men några revolutionerande nyheter finns inte i nya T6. I stället rullar ikonen vidare med små förbättringar och uppgraderingar som gör den tidlös – evigt ung som den varit sedan 50-talet.