Hyundai Grand Santa Fe

Publicerad 12 nov 2014, 08:46

Hyundai Grand Santa Fe är en bjässe, ett riktigt slagskepp. Bilens kapten känner sig en som en kung på långfärdsresor men trivs mindre bra i trånga garage och när det ska fickparkeras. Här har vi en bil som synes dimensionerad för den amerikanska big-size-marknaden där allt ju är några modeller större, inte minst parkeringsplatserna. Priset har också ökat rejält och närmar sig en halv miljon. 

Grand Santa erbjuds i sex- eller sjusitsigt utförande och i Sverige enbart i en helt fullutrustad version. Det innebär att priset sticker iväg: Listpriset är 469 900 kr. Lillebror Santa Fe med fem sittplatser är 150 000 kronor billigare så det kostar en rejäl slant mer att välja den större modellen.
Det första intrycket av bilen är just storleken. Den är närmare fem meter lång, nästan 1,7 meter hög och drygt två ton tung. Det enda motoralternativet är en 2,2 liters diesel på 197 hk som finns antingen med manuell låda eller med sex-växlad automat.

I båda fallen gäller elektronisk fyrhjulsdrift med steglös automatisk elektro/hydraulisk inkoppling vid behov. Motorn är kraftfull med bra klipp och den räcker mer än väl till för bilen. Noll till hundra går på 10,3 sekunder, en ganska imponerande siffra för en så stor bil.
Kombinationen stor bil och motor kan naturligtvis aldrig leda till liten bränsleförbrukning. I det här fallet uppges förbrukningen till 0,76 liter/mil i blandad körning, 0,99 i stadstrafik och 0,62 för landsväg. I vår provkörning, som nästan uteslutande gick i stadstrafik, visade färddatorn en snittförbrukning på drygt 1,1 liter/mil. Det är inte ofta man nuförtiden kör en bil som snittar över litern per mil. Denna sida av Grand Santa Fe känns verkligen inte tilltalande.

Hur är då bilen att köra? Ja, den förvånansvärt lättkörd för att vara så stor och med bra sikt åt alla håll. Via en knapp på ratten kan föraren välja mellan tre körlägen: Normal, komfort och sport. Skillnaderna är dock inte så stora och det övergripande intrycket är att modellen främst känns skapad för den amerikanska marknaden.

En kul finess är att förarstolen automatiskt skjuts bakåt en bit när tändningen slås av, så att det ska bli lättare att komma ur och i bilen. Varje gång tändningen slås på eller av spelas också en liten trudelutt, ungefär som på en mobiltelefon. Denna funktion kan som tur är avaktiveras. Ratten har en inbyggd värmeslinga, vilket är otroligt skönt kalla dagar. Det borde fler biltillverkare satsa på. Nämnas kan att BMW haft det i flera år.

Sammanfattningsvis är Grand Santa Fe trevlig och lätt att köra. Allt och alla ryms i bilen. All teknik och extrautrustning gör att det egentligen inte saknas något. Bilen kan till och med fickparkera själv. Och det kanske är tur det. För storlekens baksida är nämligen vissa parkeringsbekymmer samt en bränsleförbrukning som är svår att försvara. Men det största bekymret för Grand Santa Fe är nog följande: Den som har närmare en halv miljon att lägga på en stor SUV kanske hellre väljer en tysk bil med högre etablerad status.

Plus och minus

Plus

+ Rymlig och bekväm

+ Lättkörd trots storleken

Minus

– Dyr

– Hög bränsleförbrukning

– Svårparkerad