Dacia Duster – tjänstebil

Publicerad 17 sep 2014, 13:38

Lågprismärket Dacia har verkligen blivit en succé för samarbetsparterna Renault/Dacia. Det är Dacia Duster som stått för merparten av framgången.

Inget i den här bilen är av den senaste tekniken. Snarare är det så att allt Dacia gör bygger på gammal – läs beprövad – teknik och konstruktion från Renault. Det blir alltså lite nygammalt, men ändå bra.

Enligt pressmaterialet så är det inte så mycket som förändrats sedan introduktionen för fyra år sedan – 2010. Nytt är den kromade grillen och de något omarbetade strålkastarna med LED-dagsljus. Nytt är även 16-tums lättmetallfälgar och takrails med Duster-namnet skrivet med påklistrade bokstäver. Baktill ser vi nya bakljus och ett blankt avgasrör.

Framför ratten, som tyvärr bara är justerbar i höjdled, finns nya instrument. Mittkonsolen har nu radio integrerad och inte eftermonterad som tidigare. Men varför är pekskärmen, som även har GPS, placerad så långt ner på mittkonsolen att jag knappt ser den? Därinunder finns reglagen för värme och ventilation. På bästa plats överst har vi istället ett förvaringsfack. Sittkomforten med de korta sittdynorna är inte den bästa som mitt bakparti testat genom åren.

Motoralternativen är tre, varav en ny turboladdad bensinmotor – TCe på 1.2 liter, 125 hk och 205 Nm. Den motorn finns bara till den framhjulsdrivna Duster. Förbrukningen ska hålla sig till 0,63 liter/mil och utsläppet till 145 g CO2/km. Ett snäpp upp – en bensinare, men utan turbo, på 1.6 liter och 105 hk för både två- eller fyrhjulsdrivning. Utöver det finns en turbodiesel på 1.5-liter och 109 hk, även den för två- eller fyrhjulsdrivning. Bränsleförbrukningen hamnar här på 0,51 liter milen och utsläppen av CO2 135 g/km. Sexväxlad manuell låda är standard liksom i TCe-motorn, medan 1.6 liters bensinmotorn fortfarande har en femväxlad manuell låda.

Som tidigare har Duster tre körlägen att välja på. 2WD som signalerar att bilen bara driver på framhjulen. I ”Autoläge” är bilen framhjulsdriven men skulle något hjul tappa fäste skickas drivningen automatiskt till bakaxeln. I det tredje läget ”Lock” låses drivningen i 50/50 mellan fram- och bakaxeln.
Ska det vara en ny Dacia Duster med fyrhjulsdrivning eller ska vi ta en begagnad, ett par år gammal bland konkurrenterna? Prisskillnaden är inte så stor. En sprillans ny Duster med fyrhjulsdrivning kostar 154 900 kronor. För samma peng får du någon av de tre konkurrenterna Nissan Qashqai, Hyundai ix35 eller Skoda Yeti. Alla från 2011 och med cirka 5 000 mil på mätaren.

FAKTA

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Pris: 154 900 kronor

Motor/effekt: 4 cyl, dieselturbo, max effekt 190 hk, max vrid 240 Nm

Prestanda: toppfart 168 km/tim, 0-100 12,9 sek

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrivning, 6-vxl manuell låda

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 267/432/183/170

Tjänstevikt: 1443 kg

Släpvagnsvikt: 1500 kg

Förbrukning/miljö: 0,51 liter/mil, CO2 135 g/km

Garantier (år): 3 nybil, 3 vagnskada, 6 rostskydd

Förmånsgrund bil: 163 200 kronor

Förmånsgrund utrustn: 8 300 kronor

Förmånsvärde per år: 31 300 kronor

Förmånsvärde per månad: 2 608 kronor.