Välstickad jumper

Publicerad 7 aug 2014, 09:37

Nyttofordonet Citroën Jumper har sedan introduktionen 1994 tillverkats och sålts i över 800 000 exemplar. Då som nu är den ett samarbete med märkessyskonen i PSA-gruppen Peugeot (Boxer) och italienska Fiat (Ducato). 2006 kom en helt ny version och vad vi ser och kör idag är ”nya” Citroën Jumper i ansiktslyft och uppdaterad form. 

Måtten är som i tidigare Jumper. Bilen kan stoltsera med att vara bredast mellan hjulhusen med 142 cm, att jämföra med VW Crafter som mäter 135 cm och Ford Transit med 139 cm.

Som tidigare finns Jumper som inredd minibuss, pick-up med flak eller ett tomt chassi klart för påbyggnad, alternativt som skåpbil med tre olika axelavstånd (3,00, 3,45 och 4,03 meter), lika många höjder (H1, H2, H3) och till det fyra olika längder (L1, L2, L3 och L4). Lastvolymen kan variera från minst 8 till 17 kubikmeter. Med en lastkapacitet på 13 kbm känns testbilen ganska lagom.

Utseendet är tufft med stora plastsjok i nosen, de inger säker- och trygghet. Nya strålkastare med LED-dagsljusslingor och ny grill med två horisontella kromade ribbor med Citroënvinklarna ger ett elegant intryck. Mindre eleganta, men säkert kraftiga, är de yttre backspeglarna. Även längs karossidan sitter breda skyddslister i slitstark plast som även omger den bakre stötfångaren. 

Genom de dubbla bakdörrarna är maximal lastlängd 370 centimeter i testbilen eller 407 cm i den största versionen och om jag mätt rätt 187 cm i lastbredd. En finess med pneumatisk fjädring bak medger en variation på sju centimeters markfrigång samtidigt som bilen hela tiden är i våg med ett plant lastgolv oavsett hur du lastat. Att lasta genom den högra skjutdörren som är standard går galant eftersom den kan öppnas 125 cm. Men där får Jumper stryk av nya Ford Transit som öppnar 130 cm.

I kupén finns två separata säten och ett stort tomt utrymme mellan sätena. Ett plus är växelspaken som sitter uppe på instrumentpanelen. Det ger ännu bättre golvutrymme. Högst upp, i mitten på instrumentpanelen finns ett låsbart utrymme – handsfack för till exempel en laptop. Därinunder sitter en fem tum stor pekskärm som också visar navigation och vad backkameran ser (tillval). Via skärmen styr föraren all infotainment som radio, telefon, GPS eller läser av textmeddelande. Naturligtvis finns här också Bluetooth och USB och 12volts-uttag. Ytterligare ett plus går till den utfällbara skrivplatta överst på instrumentpanelen. Perfekt för arbetsordrar och listor. Förvaringsutrymmen finns i dörrsidorna och under sätena, och ovanför vindrutan finns en praktisk hylla.

Som i tidigare versioner av Jumper erbjuds tre turbodieslar på 2,2 liter och 110, 130 eller 150 hk. Dessa motorer har kommit till i ett samarbete med Ford. Utöver dessa finns en 3-liters turbodiesel på 177 hk som är frukten av samarbetet med Fiat och Iveco. Start och stop-teknik är standard till 130 och 150 som då är e-HDi-motorer. Till alla motoralternativen är sexväxlad manuell låda standard.

Nya Jumper har en ny teknik – Intelligent Traction Control (ITC är tillval) – som skickar över merparten av drivkraften till det hjul som har bäst grepp under körning på dåligt väglag. Genom en knapptryckning på instrumentpanelen aktiveras systemet och fungerar sedan upp till 30 km/tim. Hill Decent är en del i ITC och är ett system som reglerar både gas och broms vid körning i nedförsbacke där lutningen är minst 8 procent. Sedan finns avåkningsvarnare, farthållare med hastighetsbegränsare och däcktrycksindikator.

Krockkudde för förare och passageraren är standard liksom start-i-backe-hjälp, AC och Webasto motor- och kupévärmare med tidur. Men backkamera, som vi tycker är ett måste, kostar extra.

Plus och minus

Plus

+ Välinklätt lastutrymme
+ Motor- och kupévärmare med tidur

Minus

– Dåligt med bara fem års rostskydd
– Backkamera tillval

FAKTA

Citroën Jumper HDi 150 L3H2

Motor: 4 cyl, 2198 cc, dieselturbo

Topphastighet: 150 km/tim

Transmission: 6 vxl man Effekt: 150 hk/350 Nm

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,87 liter/mil CO2 g/km: 229

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 403/560/251/252 cm.

Maxlast/lastutrymme: 1333 kg/13 kbm

Lastutrymme l/b/h: 370/187(142 mellan hjulhusen)/193 cm

Släpvagnsvikt: 2500 kg

Tjänstevikt: 2167 kg

Garantier: nybil 3 år/10 000 mil, lack 2 år, rostskydd 5 år

Serviceintervall: 1 år/2000 mil

Pris (exkl. moms): från 199 900 kronor, som testbilen 242 400 kronor

För mer info: www.citroen.se