Mercedes-Benz C-klass – tjänstebil

Publicerad 19 aug 2014, 08:55

Mercedes utropade tidigare lite oblygt sin S-klass till ”världens bästa bil”. När det gäller C-klass nöjer man sig med att säga ”när Mercedes är som bäst”, eller ”bara det bästa duger”.

Eget beröm är bästa beröm som det heter. C-klass har växt på alla ledder. Till att börja med har axelavståndet ökats på med 8 centimeter och karosslängden med 9,5 cm. Även bredden har stretchats om än bara 4 cm så ger det mer utrymme i baksätet men också ett något större bagage – nu 5 liter mer än tidigare och mäter då 480 lådliter.

Den nya designen följer syskonmodellerna med ett välskulpturerat och oblygt nosparti med sneda halogenstrålkastare och en stor grill. Två utförande på grill finns att välja mellan: Sportiga Avantgarde med en stor stjärna mitt i grillen eller Exclusive som har den klassiska stjärnan stående på huven. Karossidorna med sina svepande linjer är eleganta men det gör att långa personer får huka sig i baksätet. Hela anrättningen avslutas sedan där bak där vi hittar LED-dioder i bromsljusen.

Inredningen är helt ny. Likt S-klass går det att beställa till en stor färgskärm och då också få Comand Online med vilken man styr sin mobil, GPS och så vidare, då via ”datormusen” eller touchpaden på armstödet mellan framsätena. I baksätet sitter vi helst två även om det är plats för tre.

Med en lättare kaross (minus 100 kg) som nu till hälften är av aluminium har också bränsleförbrukningen minskat. Men det är inte hela sanningen. En stor hjälp i viktminskningen är att bränsletanken har minskats. Den är nu på futtiga 41 liter som standard.

Tre motoralternativ, alla fyrcylindriga med start&stop-teknik finns att välja mellan. På bensinsidan finns C 180 med 156 hk, C 200 med 184 hk. Därtill finns dieselversionen C 220 BlueTEC med 170 hk. Något längre fram kommer en liten diesel på 1,6 liter med effektuttagen 115 eller 136 hk. Och tittar vi ännu längre fram i kristallkulan så finns där en bensinsexa med 330 hk i pipeline, men också en Hybridversion på 204 + 27 hk.

Sexväxlad manuell låda är standard men det går att välja till den sjuväxlade automaten 7G-Tronic Plus. I den krocktest som Euro NCAP gjorde -09 blev resultatet fem stjärnor och säkert kommer det resultatet att bestå när nya C-klass kommer att krocktestas. Säkerheten är hög men i vanlig ordning tar Mercedes extra för i princip allt. Säkerhet säljer som det heter. Nya C-klass finns i tre utrustningsnivåer: Avantgarde, Exclusive och den vassare AMG.