Logga in

Enlitersbilen som imponerar och förfärar

Publicerad
16 jul 2014, 08:47

Bränsleförbrukning på en deciliter milen. Med Volkswagens futuristiska XL 1, världens mest bränslesnåla bil, är det möjligt. Men smakar det så kostar det. Närmare bestämt 1,2 miljoner kronor. Och om inte priset avskräcker får du skynda dig. Bilen tillverkas bara i 300 exemplar.

Volkswagen kallar själva XL 1 för enlitersbilen. Detta alltså för att den bara förbukar en liter bränsle på tio mils körning. Bilen är egentligen en framtidsvision som Volkswagens ingenjörer lagt ner mycket tid och pengar på att uppfylla. För visionen stod företagets dåvarande vd och nuvarande styrelseordförande Ferdinand Piech. Det här var för tolv år sedan. Projektet har lagts i malpåse några gånger men nu är alltså enlitersbilen beställningsbar.

I slutet av maj visades den för första gången på svensk mark och Elinstallatören fick möjlighet till en provkörning. XL 1 är så futuristiskt som det kan bli både vad gäller teknik och utseende, men att köra den känns paradoxalt nog som att kliva tillbaka några decennier i tiden. Det mest bestående intrycket är att den är oerhört bullrig och mycket trång. Tänk dig tvåtaktiga Saab 93 goes ”Tillbaka till Framtiden”. Ja, något i den stilen.

XL 1 är visserligen ingen tvåtaktare men det som står för oljudet är en tvåcylindrig dieselsnurra som knattrar ilsket bara några decimeter bakom huvudet på föraren. Enlitersbilen är en plug-in-hybrid där dieselmotorn och en elmotor samspelar. Så länge elmotorn står för framdriften känner jag mig som förare som den framtidsman som VW vill att jag ska vara, men när dieselmotorn bryskt slår till börjar jag istället tänka på hur det måste ha känts i bilens barndom. Till det intrycket bidrar att XL 1 saknar servostyrning (viktbesparing) och att den har stora keramiska bromsar som tuggar så att det nästan känns som om skivorna var ojämna.

Designen är diplomatiskt uttryckt speciell. Det är nästan som om man tagit två olika bilar och fäst ihop dem på mitten. XL 1 är bred och låg fram och hög och smal bak. Det är naturligtvis jakten på lågt luftmotstånd som mejslat fram denna udda profil, som i alla fall gör att det är svårt att köra obemärkt i enlitersbilen. Både gamla och unga stannar, tittar och pekar. Som tur är med glada miner.

XL 1 är en extremt låg och lätt bil, bara 1,1 meter hög och 795 kg tung. Den är också nästan klaustrofobiskt trång. Det finns bara två stolar och knappt något förvaringsutrymme i kupén. Och packning är bara att glömma. Möjligtvis finns plats för ett lätt handbagage i den minimala bakluckan. 

Karossen består till stora delar av lättviktigt och förstärkt kolfiber. Lithiumbatteriet kan laddas direkt från ett 220-volts-uttag och bilen kan köras cirka 50 km på ren eldrift. Vid Elinstallatörens provkörning var dock batterierna urladdade och dieselmotorn gick mest hela tiden. Det irriterade den tyska representanten för Volkswagens utvecklare som jag samåkte med och han krävde omedelbar laddning vid provkörningens slut. Jag frågar hur många bilar som sålts och får ett undvikande svar om att bilen är tillgänglig på alla marknader. Jag frågar då istället vilka han ser som köpare och får som svar samlare och entusiaster. 

Enlitersbilen är förstås tänkt som en bil som bryter ny mark och teknikmässigt banar väg för ännu mer energieffektiva bilar i framtiden, ett koncept som visserligen serietillverkas i en begränsad upplaga. Men man får nog vara rejält entusiastisk för att slanta upp 1,2 miljoner för den.

FAKTA

VW XL 1

Motor/effekt: Elmotor på 27 hk och dieselmotor på 48 hk.

Batterityp: Lithium.

Prestanda: 0-100 på 12,7 sek.

Topphastighet: 160 km/h

Energiförbrukning: Ca 1 kWh per mil.

CO2-utsläpp: 21 g/km.