Logga in

Plug-In-Hybrid

Publicerad
29 apr 2014, 14:20

Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid är fyrhjulsdriven och i första hand drivs bilen av de två elmotorerna (82 hk vardera) – en på framaxeln och en på bakaxeln. Kraften – det vill säga fullt blås med ca 330 newton från de två motorerna finns där redan från stillastående. Den primära uppgiften för den fyrcylindriga bensinmotorn på 121 hk är att fungera som en generator och då att ladda batteripacken. Men skulle det behövas extra acceleration, så driver bensinmotorn på framhjulen.  

Ratten och instrumenteringen känns igen. Men där varvräknaren tidigare satt finns istället ett instrument som visar energiflödet och bredvid det sitter hastighetsmätaren. Mellan de båda instrumenten finns en stapel som visar batteriets laddning och bredvid den bensinmätaren.

Någon växellåda i vanlig mening finns inte utan istället har bilen vad som närmast kan liknas vid en strömställare. Utöver de vanliga funktionerna har bilen tre körlägen; EV, Serie-Hybrid och Parallell-Hybrid. I EV-läget går bilen bara på el. I nästa läge drivs bilen på el, samtidigt som bensinmotorn laddar batteripacken. I Parallelläget driver både elmotorerna och bensinmotorn bilen. Sedan finns det två körlägen som gör att föraren verkligen kan optimera drivningen på sitt eget sätt.

Batteripacken, som är av typen Litium-jon och väger 150 kilo, är placerad under kupén vilket gör att den inte stjäl något utrymme. Batteriets tyngd och låga placering ger bilen säkra och behagliga köregenskaper. 80 mil lovar Mitsubishi att bilen klarar på en tankning då bilen körs på både el och bensin. Körs den bara på el så är det möjligt ända upp till 120 km/tim, sedan vaknar bensinmotorn till liv och knuffar på. Efter 55 kilometer på enbart eldrivning är batteriet tomt men efter fem timmars laddning från ett vanligt 10 ampere-uttag är det bara att köra igen. Med 16 ampere i ledningarna laddas bilen på 3,5 tim eller på 30 minuter med snabbladdning och då med 63 till 120 ampere.

Fyra prisnivåer finns att välja mellan. De startar vid 419 900 kronor för Outlander plug-in-hybrid i basutförande. Med ’Komfortpaket’ och gps åker priset upp till 439 900 kronor. Nästa nivå är ’Business’ med skinninredning och gps för 459 900 kronor. Toppversionen kostar 475 900 kronor och då har bilen utöver allt som Businessversionen erbjuder även ett säkerhetspaket som bland annat innehåller kollisionsvarningssystem, automatisk bromsning om det är risk för en olycka vid till exempel kökörning.