Jobba säkert på fyra hjul

Publicerad 16 apr 2014, 13:48

Här har vi en jubilar – Volkswagen Transporter har fyllt 65. Sedan premiären har det hunnit bli fem generationer och inte mindre än 10 miljoner av det mest populära skåpet. 

VW Transporter finns i en mängd versioner. Campingbil, familjebuss, liten lastbil med enkel eller dubbelhytt, chassi eller, som vi testar här – skåp med 4-hjulsdrivning.

Två axelavstånd, två karosslängder och tre olika takhöjder finns att välja mellan när det gäller Transporter Skåp. Lastförmågan är från 800 kg till 1,2 ton och det ger en lastvolym mellan 5,8 och 9,3 kubik. Till det flera viktklasser; 2,6 och 3,2 ton där dragvikten är satt till 2,2 och 2,5 ton.

Vår testbil har långt axelavstånd och normalhögt tak och med det blir lastytan 5 kvadratmeter. Fyller vi hela detta utrymme så blir det 6,7 kubik. En skjutdörr – på höger sida är standard och den öppnar 102 cm. Det är lagom mycket för att ta emot en EU-pall. Ännu lättare är det att lasta bakifrån. Takhängd baklucka är standard men mot tillägg (+ 11 920 kronor) kan du få dubbla bakdörrar som öppnar 180 grader som mest.

Sex motoralternativ finns att välja mellan. Alla är fyrcylindriga och på 2.0 liter: Två bensinare på 115 respektive 204 hk och därefter fyra turbodieslar: 84, 102, 140 och 180 hk.

Ska det vara 4-hjulsdrivning så finns sådan att få till 140-hästarsdieseln med 6-växlad manuell låda. Den som vill ha 4-hjulsdrivning och den större dieselmotorn på 180 hk och muskulösa 400 newton, som i testbilen, får bilen med den sjuväxlade automatlådan. Automatlådan är en så kallad dubbelkopplingslåda (DSG) som växlar snabbt och silkesmjukt. Den avancerade tekniken innebär att växellådan själv förbereder och ligger med nästa växel i beredskap hela tiden.

4-hjulsdrivningen, som Volkswagen kallar ’4Motion’, är ett permanent och automatiskt system hämtat från Haldex. Drivsystemet gör att bilen alltid har ett bra väggrepp med drivning på de hjul som har det bästa fästet. Normalt sett ligger ungefär 90 procent av kraften på framaxeln men 50 procent kan blixtsnabbt skickas till bakaxeln om det behövs. Detta sker automatiskt och tar mindre än en tiondels sekund, vilket är lika med ett kvarts hjulvarv.

Istället för att själv sitta och plocka ihop en hyfsad utrustningsnivå kan köparen beställa Transporter Skåp med ett så kallat Pluspaket (+ 19 920 kronor), som har det mesta man kan tänka sig vilja ha. Bland annat bixenonstrålkastare och multifunktionsratt. Utöver detta finns ett par paket till och sedan en lista med olika tillval som gör att man kan skräddarsy sin bil. Observera att alla priser är exklusive moms.

Insteg och komfort i kupén är mycket bra. Här finns en rad förvaringsfack och ett par mugghållare. Både luftkonditionering och 12-voltsuttag är standard.

Säkerhetsnivån är hög med fyra stjärnor av fem möjliga i EuroNCAP’s krocktest förra året. Som standard finns en rad elektroniska säkerhetssystem: Elektronisk stabilisering (ESP), låsningsfria bromsar (ABS), elektronisk diffspärr (EDS), anti-spinn (ASR), motorbromsreglering (MSR) och start-i-backe-hjälp då bilen har DSG-låda. Airbag till både förare och passagerare är standard liksom trepunktsbälten och nackskydd.

Många av oss har sin bil i jobbet vilket betyder att man måste kunna ta sig fram i alla väder och i alla väglag. Annars tappar man både kunder och intäkter. Då är ofta fyrhjulsdrivning inte bara ett önskemål utan ett måste.

Plus och minus

Plus

+ Många versioner, passar alla
.
+ Grundutrustning, säkerhet.

Minus

– Kunde haft generösare garantier.

FAKTA

VW Transporter Skåp BiTDi 180 4Motion

Motor: 4 cyl, 1968 cc, dieselturbo, common-rail.
Topphastighet: 188 km/tim
Transmission: 7 vxl DSG automat.
Effekt: 180 hk/400 Nm.
Dieselförbrukning (blandad): 0,85-0,88 liter/mil CO2 g/km: 225-233 g/km.
Axelavstånd/längd/bredd/höjd: 340/529/190 (med backspeglar 228)/199 cm.
Lastutrymme l/b (mellan hjulhusen)/h: 297/196 (124)/141 cm, 5,0 m2.
Maxlast/lastutrymme: 971 kg/6,7 m3.
Släpvagnsvikt: 2500 kg.
Tjänstevikt: 2029-2446 kg.
Serviceintervall: 2 år/3000 mil
Garantier (år): 3 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd.
Pris: Från 264 240 kronor som testbilen 338 101 kronor (exkl. moms).
För mer info: www.volkswagentransportbilar.se