Skåpvinnare

Publicerad 25 mar 2014, 09:39

Den Ford Transit Connect som kom 2002 och som då ersatte den betydligt äldre Ford Courier Van är ritad av Peter Horbury som vi kanske mer känner som designer hos Volvo. Nu är det dags för ett generationsskifte och den bil vi ska testa idag är den nya Ford Transit Connect generation två, en bil som premiärvisades redan i september förra året.

Under de senaste åren har försäljningen av lätta transportbilar ökat och mycket talar för att den ökningen bara kommer att fortsätta. Efter att ha lanserat den större Ford Transit Custom förra året är det dags för Transit Connect att göra sin entré.

Den nya Transit Connect finns som en ren skåpbil eller som sjusitsig minibuss – då med namnet Turneo Connect. Två axellängder finns att välja på – SWB som betyder ”short wheelbase” (kort axelavstånd), eller LWB ”long wheelbase”. Skillnaden axelavstånden är 40 centimeter. Lika mycket skiljer karosslängderna. Två utrustningsnivåer finns också att välja på – Ambiente och Trend.

Transit Connect är helt ny från bottenplattan och upp och tillverkas i spanska Valencia. Designen är fortfarande lite boxig men det gör funktionen bättre. Ett stort plus blir det för de skyddslister i plast som finns längs karossidorna, liksom på stötfångare fram och bak.

Eftersom vi testar en transportbil eller hantverksbil så är det kanske lämpligt att börja bakifrån. Två symmetriska dörrar är standard men en lucka som öppnar uppåt, som på de flesta kombibilar, kan väljas till. Oavsett vilka bakdörrar bilen har så går det att få dem med glas och torkare.

Att Connect finns i två längder innebär att lastvolym och lastvikt skiljer sig något. Den mindre versionen SWB tar 2,9 kubikmeter medan den större sväljer hela 3,6 kubik. Bilen har god lasthöjd, 127 cm. Även lastbredden är riktigt bra med 153 cm som mest eller 122 cm mellan hjulhusen.

I- och ur lastning görs lättast genom de båda bakdörrarna. På testbilen kan de öppnas i 180 grader som mest. Liksom den större Transit Custom har också Transit Connect en skjutdörr på höger sida och mot ett tillägg på 3 800 kronor finns även en skjutdörr på bilens vänstersida, vilket förenklar i- och urlastning väsentligt.

Mellan lastutrymmet och kupén sitter en stabil och skyddande lastvägg som standard. För den som har riktigt långa saker att frakta finns en lucka, nere vid höger sida. Den är uppfällbar och är standard i Trend, medan den kostar 680 kronor i tillägg till Ambiente. Med en sådan lucka är det bara att vika upp det tredje sätets sittdyna, öppna lastluckan och skjuta in det som ska transporteras.

Inne i kupén har föraren ett separat säte och plats för två passagerare som då sitter bredvid på ett säte som är delat. Trepunktsbälte och nackskydd finns till samtliga tre åkande. Ryggstödet på passagerarplatsen närmast föraren kan fällas ner och blir då ett bord med två rejäla mugghållare.

Inredning och instrumentering är riktigt elegant och mycket personbilslik. Här sitter växelspaken lite upphöjd från golvet och på förarens högra sida sitter handbromsspaken. Tack vare de stora glasytorna där vindrutan i vanlig Ford-ordning är eluppvärmd är översikten av trafiken bra.

Även om de stora backspeglarna visar mycket av vad som händer på sidorna av bilen är bakåtsikten dålig. Därför kommer backkameran väl till pass. Den kan köpas till och kostar, inklusive parkeringssensorer bak, 4 400 kronor extra. Kamera och sensorer sätts på när föraren lägger in backen. Själva bilden visas i den inre backspegeln. Mitt på instrumentpanelen sitter en 7-tumsskärm som kan fås tillsammans med ett navigationssystem, mot ett tillägg av 10 800 kronor. I det tillvalet ingår även backkameran.

Tre 1.6-liters turbodieslar finns att välja mellan. Effektuttagen är 75, 95 eller 115 hästkrafter. På bensinsidan finns den kritikerrosade och turboladdade 1.6 ECOboost-motorn på 150 hästkrafter och med automatlåda. Start och stop-system är standard till samtliga motorer liksom fem- eller sexväxlade manuella lådor.

Med ett startpris på 130 800 kronor blir Ford Connect kanske dyr, men absolut en bra affär, kanske till och med en skåpvinnare. Detta är priserna på ett par konkurrenter i samma storleksklass: Opel Combo 1.3 CDTi 90 kostar från 143 900 kronor men 123 900 kronor i kampanjpris. Citroën Belingo HDi 75 från 112 900 kronor och sedan VW Caddy Skåp 1.6 TDi 75 Proline som blir något dyrare för 139 000 kronor. Notera att dessa priser och alla andra priser här i testet är exklusive moms.

Plus och minus

Plus

+ Ett bra köp.
+ Boxig design ger bättre funktion.
+ Skyddslister på sidorna.

Minus

– Dålig bakåtsikt utan backkamera.

FAKTA

Ford Transit Connect LWB (SWB)

Motor: 4 cyl, 1 560 cc, dieselturbo
Topphastighet: 160 km/tim
Transmission: 5 vxl man
Effekt: 95 hk/230 Nm
Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,49 liter/mil CO2 g/km: 119 g/km
Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 306/482/213/184 (axel 266 längd 442) cm.
Maxlast/lastutrymme: 945 kg/3,6 (767 kg 2,9) kbm
Släpvagnsvikt: 1 200 kg
Tjänstevikt: 1 450 kg
Serviceintervall: 2 år/5 000 mil
Garantier (år): 2 nybil, 3/25 000 mil maskinskadeförsäkring, 12 rostskydd
Pris (exkl. moms): från 130 800 kronor, som testbilen 166 000 kronor
För mer info: www.ford.se