Logga in

Mot en krockfri framtid

Publicerad
11 mar 2014, 15:01

Säkerhet har alltid varit Volvos ledstjärna. Företagets mål är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

Enligt en färsk undersökning har moderna Volvobilar nästan 60 procent lägre skadefrekvens än andra moderna fordon i Sverige. Detta i ett land som redan har en av de lägsta skadefrekvenserna i världen.

Volvo har utvecklat en rad avancerade tekniska hjälpmedel som ska leda mot det utsatta målet – en krockfri framtid. Grunden i den framtidsvisionen är den helt nya stommen eller produktarkitektur (SPA) som Volvo säger.

– Med den nya SPA-arkitekturen har vi ett överlägset krockskydd, säger Jan Ivarsson, chef för Säkerhetsstrategi och Kravsättning inom Volvo Cars och fortsätter:

– Arkitekturen öppnar för ytterligare förbättringar. Sju procent av säkerhetsburen i den ursprungliga XC90 var utförd i varmformat borlegerat stål. Strukturen i den kommande helt nya XC90 består till över 40 procent av varmformat stål, vilket ger materialet avsevärt högre hållfasthet, utan att öka volym eller vikt. Men här finns också en blandning av olika stålsorter och aluminium.

Bilens konstruktion har, tillsammans med också de olika säkerhetssystemen, till uppgift att absorbera den krockenergi som bildas vid en kollision. I bilar som är baserade på den nya SPA-strukturen finns nya bältessträckare som reagerar både före och efter kollisionen. Bältessträckarna reagerar innan kollisionen, eftersom de blivit förvarnade av något av bilens säkerhetssystem – exempelvis den bakåtriktade radarn. Detta ger bältessträckarna tid att sträcka säkerhetsbältena i förväg för att hålla förare och passagerare bättre på plats.

Andra säkerhetssystem, som till exempel whiplashskydd, krockkuddar och krockgardiner, förbättras hela tiden.

Ett av de viktigaste områdena inom tekniken för kollisionsundvikande är att förhindra avåkningar genom automatiska styringripanden från bilen själv i kritiska situationer. Oavsiktlig avåkning är den kollisionstyp som ger upphov till flest dödsfall och svåra personskador i modern trafik.
Jan Ivarsson

Sensorerna som används av kollisionsundvikande funktioner tillämpas också i det växande utbudet av lösningar som gör körningen behagligare genom att förenkla komplexa trafiksituationer.

Här kan nämnas Adaptive Cruise Control med styrassistans som har införts i den kommande XC90. Bilen följer automatiskt framförvarande fordon i köer. Plattformen med skalbar arkitektur är också avsedd att ge utrymme för ny autonom teknik – ända fram till införandet av självkörande bilar som själva kan hitta lediga parkeringsplatser.

Den moderna människans strävan att vara ständigt uppkopplad finns nu också i bilen. Kommunikationstekniken kan också utnyttjas för att göra körningen säkrare och bekvämare. Det här är ett område där Volvo Cars tror att så kallad autonom körning kommer att spela en viktig roll. Att inte behöva övervaka körningen kontinuerligt i vissa situationer ger föraren tillfälle att koncentrera sig på något annat, medan bilen själv tar över körningen – autonom körning.

– Att tillåta bilen att agera autonomt är en avgörande faktor på vägen mot visionen av framtida bilar som inte kommer att krocka alls. Den teknik som möjliggörs av vår nya skalbara produktarkitektur kommer att föra oss betydligt närmare det slutliga målet, avslutar Jan Ivarsson.