Grönt rivjärn

Publicerad 12 feb 2014, 15:22

Finns det något snålare och mer miljövänligt än en Toyota hybrid? Jo, det gör det. Och det är en Porsche Panamera. Vad sägs om en förbrukning på 0,31 liter milen och ett CO2-utsläpp på 71 gram per kilometer. Det betyder miljöbilsklassning. 

När jag vrider om startnyckeln (till vänster om ratten) startar inte bilen med bensinmotorn utan alltid på el – om det finns tillräckligt med kräm i batteripacken vill säga. 36 km och upp till 135 km/tim säger Porsche att man ska kunna köra enbart på el. Sedan vaknar V6:an till liv och knuffar på med sina 333 hk vilket ger en gemensam effekt av el och bensin på 416 hk och 590 Nm.

Den yttre designen har fått sig en lätt ansiktslyftning. Instrumenteringen är lika elegant som tidigare och här sitter man två fram och två bak. Då Panamera är en halvkombi så sväljer den, trots batteripackens 124 kilo, ett bagage på 335 liter eller 1 153 liter – utan baksätespassagerare.

Trots att bilen nu finns med plug-in-teknik är ändå mycket av tekniken i stort sett densamma med en kompressorladdad treliters V6:a under huven. Bakom den motorn eller mellan motor och växellåda sitter elmotorn som nu blivit dubbelt så stark mot tidigare. Förr hade bilen ett nickel-metall-hydridbatteri i skuffen, precis som Toyota Auris. Men nu har batteripacken bytts ut mot litium-jon på 380 volt med fem gånger mer lagringskapacitet. Under tio sekunder kan bara batteripacken ge ifrån sig en maxeffekt av 120 kilowatt. Samtidigt som effekten är hög är litium-jonbatteri känsliga för temperatursvängningar, varför det får kylning från bilens luftkonditioneringssystem eller värme från en speciell värmare vintertid.

Laddning sker genom ett vanligt eluttag på 10 ampere, den strömstyrka som vi vanligtvis har i våra eluttag. Då är det fulladdat på fyra timmar. Betydlig snabbare – på två och en halv timme går det för den som har tillgång till 16 ampere.

Start&stop-teknik har nu också hittat till Porsche och hjälper även den till att spara på bränsledropparna. Och naturligtvis återvinns även den energi som uppstår när bilen bromsas.
Visst kostar det en slant om för den som både vill åka högklassigt och vara miljövän. 1 085 000 kronor är mycket pengar och utan att blinka skulle jag kunna höja priset med ett par hundra tusen bara genom att välja till lite godis ur tillvalslistan.

FAKTA

Porsche Panamera S E-Hybrid

Pris: 1 085 000 kronor.
Motor/effekt: V6, 3.0 liter, kompressorladdad bensin, max effekt 333 hk, max vrid 440 Nm. Elmotor 95 hk, 310 Nm.
Sammanlagd effekt: 416 hk, 590 Nm.
Prestanda: toppfart 225 km/tim, 0-100 5,0 sek.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrivning, 8-vxl automat.
Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 292/501/193/141.
Tjänstevikt: 2 170 kg.
Släpvagnsvikt: 0 kg.
Förbrukning/miljö: 0,31 liter/mil, CO2 71 g/km.
Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 10 rostskydd.
Förmånsgrund bil: 747 000 kronor.
Förmånsvärde per år: 119 100 kronor.
Förmånsvärde per månad: 9 925 kronor.