Därför är styrbara armaturer i tunnlar så bra

07 september 2016  |  Text: Charlotta von Schultz

Varje armatur har sin egen ip-adress och styrs individuellt. I nya Kvarnholmstunneln har ett av landets modernaste belysnings­system tagits i drift.
– Som entreprenör får du inte vara rädd för ny teknik, säger Thomas Lindgren på Elektrotjänst i Katrineholm, som har gjort installationen.

Det fejas för fullt när Elinstallatören besöker den 310 meter långa tunneln under Ryssbergen i Nacka utanför Stockholm. Det är dagen före invigningen, och till och med bergväggen utanför tunnelmynningen får sig en omgång med sopkvasten.

Belysningen därinne i tunneln ser kanske inte ser så märkvärdig ut vid en första anblick. En rad armaturer mitt i taket sprider ett vitt ljus över vägbanan och de grå tunnelväggarna. Men de 115 LED-armaturerna i Kvarnholmstunneln tillhör de modernaste i tunnelsverige. Alla har varsin ip-adress och styrs individuellt och automatiskt.

– Jag känner bara till en annan tunnel med intelligent belysning i Sverige, och det är ­ Tomtebodatunneln i Stockholm. De flesta tunnlar som byggs får faktiskt fortfarande högtrycksnatrium eller lysrör trots att LED är mycket mer energieffektivt, säger Mats ­Paulsson, kundansvarig på Philips Lighting som levererat tekniken.

– Jag känner bara till en annan tunnel med intelligent belysning i Sverige, och det är ­ Tomtebodatunneln i Stockholm.

Mats ­Paulsson, kundansvarig på Philips Lighting

Finessen med styrbara armaturer är att tunnelbelysningen kan anpassas efter dagsljuset. Det mäts med en luminanskamera utanför vardera tunnelmynning. Målet är att göra övergången in i underjorden så mjuk som möjlig för bilisterna – utan att slösa energi.

Här kan du se en film om hur belysningen fungerar.

– Vi räknar med en energibesparing på upp till 80 procent jämfört med om tunneln hade fått traditionella armaturer med högtrycksnatrium, säger Mats Paulsson.

Elinstallationerna har gjorts av Elektrotjänst i Katrineholm. Arbetet har tagit ungefär fem månader, och när det var som intensivast i våras var åtta montörer på plats. Företaget har de senaste åren utfört ett antal uppdrag i biltunnlar. De har en miljö som ställer särskilda krav – med avgaser och fukt som vanliga utmaningar. För att klara den tuffa miljön är både kabelstegar och armaturer tillverkade i rostfritt stål och speciallegerad aluminium. Mellan armatur och stege har montörerna placerat en plastbricka som skydd mot galvanisk korrosion.

Den intelligenta belysningen har även den inneburit några nya utmaningar.

– Som entreprenör får du inte vara rädd för ny teknik. Det gäller att hoppa på tåget om du vill finnas kvar som företag på sikt, säger Thomas Lindgren som är projektledare på Elektrotjänst.

– Som entreprenör får du inte vara rädd för ny teknik. Det gäller att hoppa på tåget om du vill finnas kvar som företag på sikt.

Thomas Lindgren, projektledare på Elektrotjänst

Varje armatur hade exempelvis varsin färdig kabel, som levererades från Philips med stickkontakter i ändarna. Montörerna behövde därför hålla rätt på var varenda kabel skulle användas så att längden passade.

– Det var lika mycket kabel att dra som vanligt men vi slapp inkopplingsjobbet. Det var bara att jacka i kontakten i armaturen, säger Thomas Lindgren.

Armaturerna strömförsörjs via tio drivdonsboxar med cirka tio drivdon vardera. Boxarna har monterats längs kabelstegen och de matas med 230 V från ett teknikhus utanför tunneln. Elektrotjänsts montörer har även dragit signalkablarna för Dalistyrning av belysningen.

När alla kraft- och signalkablar var på plats kom en montör från Philips och kopplade samman Dalislingan med fyra gateways, en repeater samt Philips styrenhet Tunnelogic MCU.

– Vi har flera egna montörer som åker runt i hela Europa och kopplar upp, driftsätter och avprovar i tunnlar där Philips belysning installeras, säger Mats Paulsson.

I Elektrotjänst entreprenad ingick en rad saker förutom den uppkopplade LED-belysningen. Företaget har installerat övervaknings- och luminanskameror, varningsskyltar för brand och utrymning, bommar, armaturer på barriärelementen, två batteridrivna UPS:er och alla installationer i det teknikhus som är anläggningens hjärta. Här finns bland annat elcentraler, dataservrar för larm och kameraservrar för de sammanlagt åtta övervakningskamerorna i och utanför tunneln.

– Vi har flera egna montörer som åker runt i hela Europa och kopplar upp, driftsätter och avprovar i tunnlar där Philips belysning installeras

Mats Paulsson

På fyra skärmar visas övervakningsfilmer, som även trafikledningscentralen Trafik Stockholm kan betrakta. Skulle något gå på tok i tunneln kan personalen exempelvis välja att fälla bommarna och tända informations- och utrymningsskyltar.

I andra änden av tunneln finns en under­central. Den innehåller bland annat elcentraler och styrningscentral för belysningen på bron över Svindersviken som ansluter till tunneln. Elektrotjänst har installerat såväl gatu­belysning som effektbelysning på bron.

Vid Elinstallatörens besök är allt klart – förutom att rikta in den datorstyrda effektbelysningen som ska pryda brobågen. Det är ett väldigt pyssel, och extra knepigt under ljusa juninätter. De senaste nätterna har två montörer varit på plats för att utnyttja de få timmarna solen är nere.

– Jag är riktigt imponerad av effektbelysningen, och jag tror att bron kommer att se väldigt häftig ut i höst när det är mörkt. Då ska jag absolut komma tillbaka hit och titta, säger Thomas Lindgren.

FAKTA

Så funkar de styrbara armaturerna i tunneln

• När solen strålar ­riskerar bilisterna att råka ut för ett fenomen som kallas svarta-hål-­effekten när de närmar sig mynningen. Den ser kolsvart ut eftersom det mänskliga ögat inte klarar att anpassa sig till den stora skillnaden i ljusstyrka. Då blir det svårt att upptäcka hinder vid infarten, exempelvis ett fordon som fått motorstopp.

• Innanför mynningarna sitter ljusstarka armaturer. De är på 10 000 lumen vardera och sitter tätt efter varandra i tunneltaket.

• Längre in blir det allt glesare mellan ljus­källorna. Här ger armaturerna 3 000 eller 6 000 lumen. När bilisterna har kommit så här långt har ögonen hunnit ställa om till ­svagare ljus.

• Tunneln har sammanlagt 115 armaturer. Total­effekten är förhållandevis låg: 6 kW, drivdonen inräknade. Belysningen kommer dessutom att vara dimrad en stor del av tiden.

• Vid starkt dagsljus ska belysningen rattas upp rejält i tunnelns båda ändar. God belysning vid ingången och utfarten får förarna att känna sig trygga och får dem att hålla farten.

• Även vid utfarten krävs starkare belysning för att ögonen ska ­hinna vänja sig. Det medför att ­bilisterna slipper bli bländade när de kör ut i solen igen.

FAKTA

Kvarnholmstunneln

Längd: Kvarnholmstunneln är 310 meter lång.
Sträckning: Från Kvarnholmen till Värmdöleden.
Togs i drift: 21 juni 2016.

FAKTA

Elektrotjänst i Katrineholm

Grundades: 1946.
Antal anställda: Cirka 60.
Omsättning 2015: Cirka 90 miljoner kronor.
Uppdrag: Gör installationer hos både privatpersoner och storkunder som Storstockholms Lokaltrafik och Trafikverket.

Fler nyheter