Nissans nya premiummodell av X-trail

27 januari 2015  |  Text: Jesper Mott

Den senaste versionen av Nissan X-Trail är generös i det mesta. Den har en tilltalande design som dock andas mer asfalt än vildmark. Det är en familje-SUV med lyxig känsla för långfärder och en bil som kommer att stå sig bra i konkurrensen med andra mindre stadsjeepar. 

Premiummodellen av Nissan X-Trail kallas Tekna dCi 130 4x4. Elinstallatören har kört ett sådant exemplar med tillvalen panoramatak och en tredje sätesrad med två extra stolar. Det är verkligen en bil med extra allt.

”Safety Shield” är ett koncept för en rad säkerhetsfunktioner som varslar om allt från däcktryck till trafikskyltsigenkänning och snabbt framdykande föremål. Det Nissan kallar "Around View Monitor” ger kamerabilder såväl bakåt som 360 grader ur fågelperspektiv vid parkering samt parkeringsassistans om man så önskar. X-Trail har till och med system som läser av vägbanan och justerar fjädringen därefter.

Med denna tredje generation av X-Trail har Nissan lämnat den fyrkantiga formen för en design som påminner den hos Nissan Qashqai. Den är rundare och har ett markerat mittparti. Vissa linjer, som det höga akterpartiet, påminner också om BMW X1. Detaljerna i kupén har kvalitetskänsla, i synnerhet med tanke på priset. Förarmiljön är bra och instrument och reglage är intuitiva.

Lastutrymmet i modellen med en tredje sätesrad är 550 liter med extrasätena nedfällda. I den femsitsiga modellen är lastutrymmet 655 liter. Passagerarsätena i den andra raden kan justeras framåt och bakåt och lutningen på stolsryggen går också att justera. Det är bra, för vid normal sittställning har en vuxen över medellängd snålt med utrymme mellan pannan och takbalken där panoramataket slutar, så då kan det finnas anledning att vinkla ner stödet ett snäpp. Bakdörrarna öppnar upp till nästan 80 graders vinkel för att passagerare ska kunna ta sig in till den tredje sätesraden, men det gör det självfallet lättare för en familj att stuva in barnstolar i bilen. Ljusinsläppet från taket ger bilen en känsla av rymd.

Allt sammantaget ger det här egenskaperna en bil som är behaglig att både köra och åka. Den påminner om tyngre amerikanska bilar som liksom nickar till i fjädringen när bilen bromsar in för att göra helt stopp. Det är enkelt att vrida på en knapp vid växelspaken för att gå från framhjulsdrift till fyrhjulsdrift. 130 hästkrafter känns möjligen lite i minsta laget för vildmarksäventyr i en bil som är så pass stor, men fyrhjulsdrift innebär för all del även säkrare körning på vintervägar.

Förare som gillar att hålla högra handen på växelspaken när de kör kommer att märka att spaken sprattlar som en nyfångad abborre när motorn driver. Det är väl inte något som gör X-Trail sämre, men ändå en lustig egenskap. Sämre är dock förarens sikt ner mot vägbanan framåt på vänster sida. A-stolpen är väldigt bred vid basen, framskärmen är hög och backspegeln kolossal. Det gör det svårt att avgöra hur nära framhjulet ligger till exempel kantstenen i innersvängen på en rondell.

Den fyrhjulsdrivna dieseln finns enbart med sexstegad manuell växellåda och det är inte avgjort huruvida Nissan kommer att erbjuda bilen som automat i framtiden. För den som vill ha automat finns enbart den framhjulsdrivna versionen av X-Trail.

Plus och minus

Plus

+ Komfort
+ Utrustning
+ Design

Minus

- Förarsikt
- Endast manuell växellåda

FAKTA

Nissan X-Trail Tekna dCi 130 4x4

Pris: 328 900 kronor

Motor: 130 hk fyrcylindrig turbodiesel

Förbrukning/miljö: 5,3 L/100km. CO2 139 g/km

Mått (cm): L 464/B 182/H 170

Tjänstevikt (kg): 1 610

Förmånsvärde per år: 48 800 kronor

Fler nyheter