Logga in

Hybridkombin

Publicerad
14 jan 2014, 12:45

Grundversionen Toyota Auris och Auris Touring Sports har mycket gemensamt. Det som skiljer de båda modellerna åt när det gäller karossen är det utökade bagageutrymmet och en egen design på den bakre stötfångaren samt bagageluckan. Auris Touring Sports är också 28,5 centimeter längre än grundversionen. Det gör att bagageutrymmet är bland de största i klassen. 530 lådliter last tar bagaget med baksätespassagerare men om det tvådelade ryggstödet fälls ner, tar bagaget hela 1 658 lådliter.

Hybridversionen, som går på både bensin och el, har ett CO2-utsläpp enligt körcykeln på 85 gram CO2/km vilket betyder att bilen är miljöbilsklassad. Som i vanliga Prius finns här en 1,8-liters bensinmotor på 99 hk och en elmotor på 82 hk. Det ger en gemensam och uppskattad effekt på 136 hk.

Batteripacken av typen nickel-metall-hydrid. Den väger fyrtio kilo, är lika stor som ett vanligt bilbatteri och är placerat under baksätet. Batterierna stjäl på så sätt inget utrymme för vare sig åkande eller bagage. Det lätta batteriet gör också att föraren inte behöver vara rädd för att överskrida maxlasten. Den är satt till 480 kilo, vilket motsvarar fem åkande och en del bagage.

Auris Touring Sports Hybrid har samma drivsystem som den vanliga Toyota Prius och Prius+, med tre körprogram: I EV-läget drivs bilen bara på el under kortare sträckor, max två kilometer och i en hastighet av som mest 70 km/tim. I läge ECO körs hybridsystemet så optimalt som möjligt med så låg bränsleförbrukning och utsläpp som det bara går med båda drivsystemen. Det tredje läget Power talar nog för sig själv. I det läget glömmer föraren kanske för ett ögonblick bort miljötänket och står på gasen.

Säkerheten är på topp med de senaste säkerhetssystemen. Det gör att Auris Touring Sports fått toppbetyget fem stjärnor vid Euro NCAP’s nya och hårdare krocktestprogram.

FAKTA

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Pris: från 222 900 kronor.

Motor/effekt: 4 cyl, 1.8 liter, bensin, max effekt 99 hk, max vrid 142 Nm.

Elmotor: Permanent magnet syncronmotor.

Max effekt: 82 hk.

Max vridmoment: 207 Nm.

Gemensam uteffekt: 136 hk.

Batteri: Nickel-metall-hydrid 201,6 volt, 36 hk, vikt 40 kg.

Systemstyrka: 650 Volt.

Prestanda: Toppfart 213 km/tim, 0-100 8,9 sek.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrivning, steglös CVT-låda.

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 260/456/176/147.

Tjänstevikt: 1 355 kg.

Släpvagnsvikt: 0 kg.

Maxlast: 480 kg.

Förbrukning/miljö: 0,37 liter/mil, CO2 85 g/km.

Garantier (år): 3/10 000 mil nybil, 3 vagnskada, hybridsystem 5/10 000 mil, 12 rostskydd.

Förmånsgrund bil: 177 900 kronor.

Förmånsvärde per år: 32 100 kronor.

Förmånsvärde per månad brutto: 2 675 kronor.

Förmånsvärde vid 50 procents marginalskatt: 1 420 kronor.