5 skäl till stort hembatteri: ”Kan hålla i 40 år”
Lönsamt på fem år – Jocke Stensmo har ett 67 kWh stort batteri i sin villa och sparar in 20 000 kronor i elkostnader per år.
– Jag är snål och lat av naturen och jag gillar att räkna på allting. Den största utgiften i familjen är el. Det är tråkigt.
Det berättar Jocke Stensmo, i Trollhättan som med 67 kWh åtminstone har tre gånger större batteri än den genomsnittliga batteriägaren. Och han är en varm anhängare av stora batterier.
– I mitt fall var 20 kWh inte lönsamt.
Men varför är den vanliga storleken inte stor nog? Här är Jocke Stensmos fem 5 viktigaste argument för att ett större batteri är mer lönsamt.
Läs också:
Får man installera mer än 20 kWh batteri utan brandcell just nu?
1. Varsam drift förlänger batteriets liv
Ett litet batteri kommer att ladda ur med högre C-tal som sliter mer på batteriet.
– Mina batterier är klassade för laddning upp till 0,7 C. Garantin säger att jag efter 6 000 cykler ska ha kvar 70% kapacitet. Om jag cyklar batteriet en gång om dagen motsvarar 6 000 cykler 16 år. Kör jag batterierna väldigt försiktigt, på 0,3 C, kan de i teorin hålla i 40 år.
Fakta C-tal
C-talet är effekten i kW delat med batteriets kapacitet i kWh. Ju högre C-tal desto mer slits battericellerna och batteriets livslängd förkortas.
Ett 10 kWh batteri som avger 5 kW effekt får ett effektivt C-tal på 0,5 C (5/10). För ett batteri där 60 kWh går att nyttja blir C-talet, med samma last, bara 0,08 C (5/60).
Hur länge litiumjonbatterier håller är omdiskuterat. Men det finns uppgifter som talar för att livslängden kan vara längre än man tidigare har trott.
– Tesla-bilar i taxitjänst kan ha kört 100 000 mil. Och det är andra delar i bilen än just batteriet som ger upp först, som till exempel dörrhandtag. Och om batteriet ändå får problem är det oftast med enskilda celler, säger Jocke Stensmo.
Chalmersforskaren Aleksandar Matic ger Jocke Stensmo delvis rätt. C-talet är en av tre faktorer som degraderar batteriets förmåga, vid sidan av låg och hög temperatur. Men han anser att slitaget kan accelerera.
– Om du har samma tillämpning trots att kapaciteten minskar över tid, får du också ett hårdare slitage när det effektiva C-talet blir högre, säger Aleksandar Matic.
Han påpekar att batterier åldras även om de inte används, eftersom det sker en kemisk degradering.
2. Stort batteri undviker högt elpris längre än ett litet
– Sommartid klarar jag mig en vecka på batteridrift. Priset kan vara högt i längre perioder än ett dygn. Hade jag haft ett mindre batteri hade jag blivit tvungen att komplettera med el från nätet till det pris som råder just när jag får slut på energi i batteriet.
3. Ju större egenanvändning desto mindre skatt och avgifter
– Jag avskyr att betala skatt. Eftersom jag är snudd på självförsörjande mellan mars och oktober slipper jag undan leveransavgifter och elskatt på min förbrukning under den tiden.
4. Behovet av styrning ökar med ett mindre batteri
Batterier kan göra nytta på många sätt. Men med mindre kapacitet blir det viktigare att det utnyttjas optimalt. Varje dag ska batteriet ladda till bästa möjliga pris och utföra den nytta som sparar mest pengar. Ett större batteri kan klara av flera nyttor. Med många parametrar att hålla reda på desto svårare blir det att själv hålla koll på allt. Samtidigt är man utlämnad åt en AI:s eventuella misstag.
– Om jag kommer hem med en elbil med tomt batteri kanske AI:n tycker att jag ska köpa el från nätet. Jag gillar inte det, att sitta i baksätet. Jag skulle påstå att allt utom stödtjänster går att styra själv, om batteriet bara är stort nog.
Fakta Så gör hembatterier nytta
Batteriet sparar solel (på sommarhalvåret) eller köper el till lågt spotpris (på vinterhalvåret). Den sparade energin används sedan:
- kvällstid när hushållet i allmänhet behöver mest energi
- när mycket effekt behövs samtidigt i hushållet, för att minska effekttariffer
- för att ladda elbil
- för att sälja till nätet vid högt spotpris
- för att delta i stödtjänster
Läs också:
Så kan bilen användas som hembatteri
Ett annat sätt att få ut mer av ett mindre batteri är att cykla det två gånger per dygn. Ett 10 kWh batteri ger då 20 kWh.
– Men du hinner bara med att ladda solel en gång per dygn. Och även om du laddar till lågt spotpris på natten kommer du inte undan elskatt och leveransavgift på den elen.
Vissa batteritillverkare har inbyggd styrning. Andra styrningstjänster fungerar som abonnemang och kan ha både startavgift och månadskostnad.
En annan faktor som kan bidra till om man ska AI-styra batteriet är hur stor solcellsanläggning man har. Med lite solceller kan AI hjälpa till att tajma om elen ska användas direkt, om den ska säljas eller om den ska lagras i batteriet.
– På senare tid har det gått inflation i att installera allt mindre solcellsanläggningar. Det kan fungera sommartid när det kanske räcker med 7-10 kWh per dygn. Vår och höst däremot är det guld värt med en större anläggning. Solpanelerna är inte så dyra. När byggställningarna väl är byggda är det värt att installera fler paneler.
5. Ett stort batteri täcker både elbilens och hushållets behov
Den som kör elbil kan ladda från batteriet på natten och dessutom ha energi kvar till morgonen att använda i hushållet, innan solen går upp och solcellerna börjar producera.
– Jag har aldrig träffat någon som sagt att de har köpt ett för stort batteri, säger Jocke Stensmo.
Fakta: Jocke Stensmos anläggning och kalkyl
Elprisområde: SE03
Solcellsanläggning: Solinteg växelriktare, installerad effekt 22 kWp som under 2025 producerat 22 MWh
Hembatteri: Enershare 67 kWh
Inköp, batteri: 125 000 kronor, efter grönt avdrag. 10 års garanti, 6 000 cykler
Metoder för besparing/intjäning:
– Totalt räknar jag med att spara 20 – 25 000 kr per år och räknar med att batteriet är intjänat efter fem år.
Tidigare kunde familjen egenanvända 4 000 kWh solel, med batteri blev det 10 000 kWh under 2025. Det motsvarar en besparing på 20 000 kronor jämfört med om elen hade köpts in.

1. Öka egenanvändning av solel i hushållet.
Jocke Stensmo bor med fru och tre barn i Trollhättan. Utöver villan har de en stor verkstad och elanvändningen per år är 24 000 kWh. Sommartid producerar solcellerna 150-180 kWh per dag. I februari-mars producerar solcellerna 50-70 kWh, men finns ingenting över att spara i batteriet.
2. Öka egenanvändning av solel till att ladda elbil.
Elbilen rullar 4 000 mil per år och drar då 7-8 000 kWh.
– Sommarhalvåret är tanken att kunna ladda elbilen med solcellerna, men det är ofta man inte kommer hem förrän solen har gått ner. Genom att ladda elbilen med solel sparar jag in leveransavgift och elskatt.
3. Elprisarbitrage: Köpa på lågt spotpris och sälja dyrt.
– Utan batteri får jag sälja elen från solcellerna nästan gratis sommartid. Med batteri kan jag tjäna ett par tusenlappar. Speciellt gynnsamt kan det bli om spotpriset är högt och jag kan sälja solel. På vintern köper jag el på lågt spotpris och säljer när det är dyrt.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen