Tre rykande Elfels-klassiker med snabbkopplingar
RK i fjäderklämma och torix med FK söndertvinnad mot EK – Här är några gamla godingar från Elfel som visar upp amatörmisstagen med snabbkopplingar.
Byte från torix till wago:
Dissen efter videon på installationen: ”Du kallar dig elektriker”
Torix:
5 fel hemmafixare gör med torix
Använde fel typ av ledare i snabbkopplingen

Kunden ringde och berättade att det luktade bränt från diskmaskinen efter att hon kört den och torktumlaren samtidigt. Elektrikern åkte dit och en felsökning senare hittade han en bränd snabbkoppling.
Han misstänkte att felet berodde på överlast eftersom diskmaskinen och torktumlaren låg på samma fas. Men yrkesläraren Daniel Carnegård hade en annan teori. Nämligen att den som installerade diskmaskinen använde fel typ av snabbklämma. Det rörde sig om RK-ledare i en fjäderbelastad toppklämma.
– Den som gjorde installationen borde ha förstått att det inte går att använda sådana mjukledare till en sådan klämma. För RK behövs en skarvklämma med hävarm, säger Daniel Carnegård.
Svårt att tvinna FK och EK

Elektrikern Fredrik Appelberg skulle installera ny köksbelysning hos en kund. Han behövde dra fram en ny kabel och bestämde sig för att gå via en befintlig dosa på väggen. När han öppnade dosan upptäckte han att någon hade tvinnat ihop FK- och EK-kablar i torix och att det hade brunnit i klämmorna.
Det var inte första gången Fredrik Appelberg stött på detta. Eftersom det är svårare att tvinna ihop FK och EK i en torix undviker han att göra det.
– Den största skillnaden mellan snabbkopplingar med hävarm och torix är att man inte kan inspektera att anslutningen mellan kardelerna är tillräcklig i en torix. Det är det som har hänt i detta fall. Blå FK har inte fått tillräckligt fäste mot EK och med långvarig belastning har det blivit varmgång, berättade Fredrik Appelberg till Elinstallatören.
Wagos och ubåtar:
6 fel hemmafixare gör med wagos och ubåtar
Ledaren knäcktes av i torixen

I en torix får som sagt både flertrådiga och enkeltrådiga ledare användas. Men att kombinera olika sorters ledare kan ge problem, särskilt om man drar för hårt med skruvdragaren. Det anser i alla fall elektrikern Mathias Hultman, som hittade ett exempel på när någon varit för hårdhänt.
– Säg att du har fyra FK och en EK. Om du tvinnar dem i en torix och är lite övernitisk är det lätt att du knäcker en ledare. Ledarna hänger sedan ihop som en bunt inuti trots att en av dem är avbruten. Det problemet kan inte uppstå i en wago 221, säger Mathias Hultman och fortsätter:
– Koppar är ett levande material som rör sig. I en torix eller ubåt är kontakten helt stum samtidigt som kopparen mattas av. En wago med fjäderbelastade kontaktbleck förlorar inte kontakt med ledarna.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen