Logga in

Därför brann elen till diskmaskinen

Publicerad
14 feb 2018, 13:41

Skarvklämmor har många fördelar, men ökar också risken för elfel. Nu har ett nytt fall skapat debatt.

I den senaste skörden av bilder på Facebook-gruppen Elfel utmärker sig ännu en snabbkoppling av samma typ, men inte märke, som Elinstallatören rapporterat om tidigare. Bilden på skarvklämman med smält plast runtom kommer från ett hem i småländska Vittaryd.

En kund till en elinstallatör tyckte att det luktade bränt när hon körde diskmaskinen och torktumlaren samtidigt. Efter felsökning visade det sig att kabeln till diskmaskinen var skarvad med en snabbkoppling.

”Den som gjorde installationen borde ha förstått att det inte går att använda sådana mjukledare till en sådan klämma. Det borde ha varit en skarvklämma med hävarm.”

Daniel Carnegård, yrkeslärare i Nässjö

Se Elfelgrundaren Henric Hagberg prata brända snabbkopplingar i Elstudion 

Bland kommentarerna i Elfel föreslås överlast som en orsak till problemet, eftersom diskmaskin och torktumlare satts på samma fas. Det är dock inte det enda misstaget som begåtts här. Skarvklämman passar inte ihop med de kablar som används.

Daniel Carnegård, yrkeslärare på Brinellgymnasiet i Nässjö, är en av de som gett sig in i diskussionen på Facebook. Till Elinstallatören säger han:

– Den som gjorde installationen borde ha förstått att det inte går att använda sådana mjukledare till en sådan klämma. Det borde ha varit en skarvklämma med hävarm.

Mer Elfel: Bauhaus skojar till det, eller?

Daniel Carnegård menar att snabbkopplingen i sig inte är det stora problemet. Elfelen som uppstår handlar i de allra flesta fall om handhavandemissar. Så kallade Wago-klämmor, eller som här på bilden en Helacon-koppling, bör inte användas ihop med RK-ledare. Det påpekar även andra medlemmar i Elfel.

För seriösa proffs är det sällan några problem att förstå hur klämmorna ska användas på rätt sätt. Men under påverkan av stress, som leder till slarv, kan även yrkeskunniga begå misstag, menar Daniel Carnegård.

– Om du har farten uppe och ska sätta upp flera hundra klämmor på en gång är det lätt att bara låta allt rulla på. Och slarv med den här typen av koppling får snabbt konsekvenser, säger han.

Mer Elfel: Och Hornbach…

Det kritiska momentet i installationen är att få ihop kontaktytorna på rätt sätt. I de så kallade Wago-klämmorna är kontaktytorna små. Hamnar de snett ökar resistansen, vilket leder till temperaturhöjning.

– För kort uppskalning är också ett vanligt problem. Då blir det lätt brott på ledaren, vilket minskar kontaktytan och gör att värmen ökar, i värsta fall tills det börjar brinna, säger Daniel Carnegård.

När snabbkopplingen väl är på plats kan det vara svårt att se om kontaktytan är tillräcklig. Korrekta tester inför driftsättningen är därför mycket viktiga. Enligt Daniel Carnegård görs de allra bäst med installationstestare.

– Sedan gäller det förstås också att förstå de värden man ser på instrumenten, tillägger han.