Logga in

”Därför byter jag alltid torix mot wago”

Publicerad
11 okt 2023, 15:31
| Uppdaterad
12 okt 2023

Jorden var skarvad med en torix som fallit av och ledarna var avbrutna. Av flera skäl tillhör elektrikern och poddaren Mathias Hultman Team wago.

Han är en av elektrikerna bakom podden Elfel och kaffe och känd som Spark man på Tiktok. Mathias Hultman är dessutom aktiv i Facebookgruppen Elfel. Den här bilden lade han upp med kommentaren att han alltid byter till wago när han kommer till dosor med torix eller ubåtar.

Men det vi i dagligt tal kallar wagos har väl också problem?

– Absolut. Min brorsa ringde mig häromdagen och frågade om han gjorde rätt när han satte två blå och två bruna i samma klämma. Det var först när jag förklarade att kopplingsplinten är en helhet som han förstod hur den fungerar. 

Han rycker kardeler ur wagos
”Stor risk” säger Elsäkerhetsverket om elektrikers video – men tillverkarna är kritiska

Original från 1940:
När kabeln skalar sig själv

En medlem i gruppen Elfel där bilden först publicerades påpekade att snabbkopplingen som sitter kvar är av märket från Hellermantyton snarare än från Wago. Foto: Mathias Hultman.

På bilden ser vi en tvinnad koppling som varit skarvad med en torix, men den har ramlat av. Dessutom är en av ledarna bruten. Är det större risk att en ledare bryts i en torix?

– När du skalar en tråd är det lätt att du får en liten kant på kopparen, ett litet hack. Det är inget problem på en FK men får du ett jack i en EK och övertvinnar den är risken stor att den går av.

Torix fungerar både med enkardelig och flerkardelig ledning. Och med en kombination av båda. Men att kombinera olika sorters ledare kan ge problem, speciellt om man drar för hårt med skruvdragaren, anser Mathias Hultman.

– Säg att du har fyra FK och en EK. Om du tvinnar dem i en torix och är lite övernitisk är det lätt att du knäcker ledaren. De hänger sedan ihop som en bunt inuti trots att en av dem är avbruten. Det problemet kan inte uppstå i en wago. 

Är det problemet på bilden?

– Ja. Koppar är ett levande material som rör sig. I en torix eller ubåt är kontakten helt stum samtidigt som kopparen mattas av. I en wago är kontaktblecken fjäderbelastade och därför förlorar de inte kontakt med ledaren. 

Vissa påstår att kopplingsplintar av wagomodell är lättare att felanvända?

– Ja och nej. Tjoffar du i en FK utan att titta ordentligt och hamnar med tre av tio kardeler utanför får du en areaminskning på tråden.

Men handhavandefel går att göra med vilken kopplingsplint som helst.

– Om du jobbar med torix och skalar ledarna olika långt får du inte kontakt. Det var nog av samma skäl de började med genomskinliga wagos. Men är man elektriker vet man det där, hur långt man ska skala. Om det är 11 eller 12 millimeter sitter till slut i handlaget. 

Handhavandefel?
Oenighet kring varför Wagoklämmor brinner

Du är team wago har jag förstått. Vad händer med team torix?

– När jag började för 20 år sedan var torix det som gällde. Men jag tror att de som använder den tekniken fasas ut när branschen föryngras.