Logga in

Åskskydd för elbilsladdare: Ingen bra idé med laddstation mitt på öppen parkering

Publicerad
11 aug 2025, 05:00
| Uppdaterad
8 aug 2025

Publika elbilsladdare ska skyddas mot överspänningar, men kompletteringen med åskskydd kan bli utmanande – och trång. Här tipsar Daniel Lindell, hos El13R, om viktiga saker att tänka på.

Enligt Elinstallationsreglerna utgåva 4 ska publika elbilsladdare skyddas mot överspänningar. Många befintliga laddboxar kan därför behöva kompletteras med överspänningsskydd. Sedan 1 januari 2025 gäller också EU-direktivet om att parkeringar med fler än 20 platser ska ha minst en elbilsladdare. En del nya laddboxar har inbyggt överspänningsskydd, men långt ifrån alla.

”Som elbilsägare är det också bra att vara medveten om vad som ingår i försäkringen, om ett blixtnedslag skulle skada bilen.”

daniel lindell, El13r

Läs också:
Har du koll på fundamentjordningen? Högre krav i ny standard för åskskydd

Läs också:
Elektrikerns åskvarning: ”Blixtnedslag i datahall kan bli extremt kostsamt”

– Att komplettera laddboxar med överspänningsskydd är inte alltid det lättaste, eftersom det ofta är otroligt trångt, säger Daniel Lindell, projektledare och tidigare elektriker hos El13R i Solna.

Lämpligast är att placera överspänningsskyddet i samma skåp som inkommande huvudbrytare. Men ofta räcker inte utrymmet till. Då får man ordna mer kreativa lösningar, berättar Daniel Lindell. Till exempel placera överspänningsskyddet i en egen låda bredvid laddboxen. Det innebär utmaningar, inte minst estetiskt. Oavsett vad man väljer är det viktigt att kolla med tillverkaren innan något ändras i produkten.

– En del laddstationer har många dörrar, för att man ska komma åt fläktar och filter som ska bytas regelbundet. Då är det viktigt att tänka på att placeringen av överspänningsskyddet inte blockerar andra funktioner, säger han.

Bekymren gäller både DC-och AC-laddare. De flesta AC-laddare är mindre och därmed trånga. I DC-laddarna sitter vanligen överspänningsskydd på Din-skenan. Men i vissa fabrikat kan det vara svårt att få plats med ett traditionellt överspänningsskydd.

Det är ändå värt att skydda laddboxar mot åska. Säkerheten ska man aldrig tumma på, tycker Daniel Lindell.

– I laddarna finns mycket elektronik som kan gå sönder, och det kan bli varmgång i kablaget vilket förkortar livslängden. Om en elbil är inkopplad kan batteriet ta skada, och det är ofta den dyraste delen av bilen. Därför är det viktigt med överspänningsskydd om ovädret skulle vara framme, säger han.

Mikael Rockhammar. Foto: Marie Granmar

Mikael Rockhammar hos företaget Elrond berättar hur de bidrar till utvecklingen. Företaget har tagit fram kompakta överspänningsskydd som kan monteras i befintliga laddstolpar.

– Vi har en variant, för trefasmatning till större laddare, som man kan skruva fast. Om det gäller en serie laddare sätter man skyddet på var fjärde eller femte laddare, säger han.

Ett kompaktare skydd får plats. Foto: Elrond

Det kompakta mellanskyddet är cirka tre gånger mindre till storleken än traditionella varianter. Monteringen är också förenklad, till exempel kan det sättas på sidan av laddaren. Det finns även varianter för montering på Din-skenor om det önskas.

Utöver åskskydd tycker Daniel Lindell att man bör tänka till kring placeringen av laddstationer. Det är ingen bra idé att ställa en stor laddstation som högsta punkten mitt på en öppen parkering. Under projekteringen bör man kontrollera att det finns flaggstänger eller annat högre dit blixten går i första hand.

Om det är tak över laddplatserna är det bra att sätta en åskledare där som för nedslaget vidare till ringledaren i marken.

Läs också:
Kan man ladda elbilen när det åskar?

– Som elbilsägare är det också bra att vara medveten om vad som ingår i försäkringen, om ett blixtnedslag skulle skada bilen, säger Daniel Lindell.