Logga in

Nya Easee-chefen: ”Vi kommer vara ett företag andra kopierar”

Publicerad
10 jun 2024, 07:15

En nystart med nya produkter – och ny vd. Britten Anthony Fernandez tar i augusti över rodret på Easee och Elinstallatören fick en intervju.

I fjol gick laddboxtillverkaren Easee igenom ett stålbad. Efter säljstopp och krisen det innebar – avgick grundaren och vd:n Jonas Helmikstøl och företaget fick en interimslösning. Nu går denna mot sitt slut och efter sommaren kommer en permanent lösning på plats: Anthony Fernandez.

Läs också:
Easee om nya laddboxen: ”förmodligen världens mest testade”

Läs också:
Quiz: Kan du allt om laddbox-installation?

Elinstallatören fick en intervju med britten som utvecklade vad han ser för utmaningar och möjligheter hos Easee – samt varför han är rätt person att leda företaget.

– Easee har haft det skakigt en tid och många hade säkert givit upp istället för att kämpa på. Men eftersom de tagit sig igenom utmaningarna har det lett fram till ett mer robust företag. Och jag är stolt över att ha blivit vald till vd för detta, säger han.

Britten har två årtionden av erfarenhet från teknikbranschen, då från företag som Teledyne Technologies samt Refeyn, men vad är det han kan bidra med till Easee? 

– Jag började som mjukvaruingenjör, men har jobbat med alla bitar inom teknikindustrin. Så jag har en stark förståelse för komplexa mjuk- och hårdvarubaserade system samt hur man får ut dem på marknaden. Och oavsett företag så har jag arbetat med teknik som varit disruptiv och som förändrar marknaden.  

Men hur ser han då på utmaningen som Easee står inför, att återvinna förtroendet på marknaden efter all problematik kring bristfällig dokumentation och säljstoppet i Sverige? På den frågan kommer svaret snabbt.

– Att bygga förtroende på marknaden handlar om något så enkelt att göra det vi sagt att vi ska göra. Det vill säga lansera rätt produkter, vid rätt tidpunkt, på rätt marknader och med rätt kvalitet och service. 

En uttalad strategi som Easee har är att bli ledande Green tech-bolag i Europa 2026 och i världen 2031. Rätt styvt mål med tanke på den senaste tidens problematik. Men hur ska företaget lyckas med det, och vad ska Anthony Fernandez fokusera på när han kliver in i rollen i augusti?

– Mitt initiala fokus kommer att vara att få ut produktportföljen. Först mot slutet av året kan vi börja utveckla en längre strategisk plan om hur vi ska utöka vår kärnverksamhet. Det är lite för tidigt för mig att kommentera mer än så nu, men vi har ett väldigt ambitiöst team och min roll blir att bygga lite struktur runt detta, säger han. 

Läs också:
8 tips till dig som vill installera laddboxar

Läs också:
Easee – historien från marknadsledande till säljstopp

Då kommer frågan, vad är det Easee då har som andra saknar? För är det något som skiljer sig nu från när företaget startade 2018 – så är det marknaden samt alla nya spelare som armbågas om utrymmet.

– Jag skulle säga att Easee har två konkurrensfördelar. Det första är människorna. Personalen är väldigt passionerad och dedikerad. Det andra är våra immateriella tillgångar och rättigheter. Vi siktar på att leda branschen helt klart. Vi kommer att vara ett företag som andra kopierar – inte tvärtom. Jag kan inte säga så mycket mer om det just nu, men det kommer att vara en stor konkurrensfördel för oss, säger Anthony Fernandez.