Han fixar snabbladdarna: ”Regn eller snö kan förstöra komponenterna”
Två trasiga kraftmoduler innebar en utryckning på 18 mil enkel väg. ”Nästgårds” enligt servicetekniker Jaakko Hiltula vars vardag består i att hålla snabbladdare i hela Sverige i full gång. Utöver avstånden är vädret en utmaning.
Vid en snabbladdare i Stockholmsförorten Sickla står Jaakko Hiltula, servicetekniker på ABB E-mobility. Skälet att han åkt från Gävle till Nacka kommer av en trilskande laddare. Ärendet handlar om att laddaren inte ger full effekt och efter att ha gjort en första fjärranalys kunde han konstatera att det inte gick att lösa på annat sätt än att åka ut till platsen.
Läs också:
ABB lanserar världens snabbaste billaddare
Läs också:
Här är företaget som grävt sig in i projekten
– Först felsökte vi laddaren via våra remote-system och där såg vi att det var två kraftmoduler som inte kommunicerade, säger han medan laddaren öppnas.
Mycket riktigt är två av fyra kraftmoduler helt släckta och behöver bytas ut. Jaakko Hiltula säger att när man gör den här typen av service handlar det om att byta hela moduler, inte att försöka laga på plats.
– Vi går i princip aldrig in och felsöker eller lagar delar och komponenter. Här börjar vi med att dra ut dem och titta så att allt ser schysst ut på baksidan där de har förbindelsen med laddaren. Det ser bra ut, då petar vi in två nya moduler och ser om vi löser problemet.
Rent tekniskt är bytet lätt. Några skruvar och därefter bara dra ut. Det hela är lite som Lego där det är enkelt att klicka i och ur. Den här gången var det modulerna, men vad är det annars som brukar haverera?
– Laddhandsken. Den tar en hel del stryk och många tappar den i backen, men den håller bara för ett visst antal anslutningar. Rekommendationen är 10 000 matings, alltså anslutningar – sen ska laddhandsken bytas. Men så länge håller de inte alltid.
Ett annat ”fel” som serviceteamet får tackla är även sabotage. Laddaren i Sickla har tidigare fått sladden stulen av koppartjuvar. Jaakko Hiltula säger att det kanske inte är vanligt förekommande, men att ibland så kommer det ligor på rövarstråt och plockar med sig ett antal innan de sticker.
Servicegänget i ABB E-mobility är i dagsläget sex man starkt, vilket då innebär att det dels är en tid/resursfråga att hinna med alla utryckningar – men även att det blir många mil i bil under ett år.
– Vi har laddare från ovanför Kiruna ned till längst i söder, så att åka från Gävle till Sickla, det är nästgårds. Självklart försöker vi åka ut så snabbt vi kan, men vi är tyvärr begränsade och får göra prioriteringar. Jag ska säga att om man jobbar med det här, då ska man tycka om att köra bil. Men med det sagt – det mesta som inte är hårdvarurelaterat kan vi lösa på distans.
Att bilen tillhör elektrikers viktigaste verktyg skriver nog många under på. Men i Jaakko HIltulas fall är elbilen verkligen en avgörande del i verktygslådan.
– Innan vi fick elbil hade vi problemet att vi inte kunde testa laddare ordentligt. Om man bytt en modul… då fick man kanske vänta på att det skulle komma någon och testladda. Det behöver vi inte längre när vi själva kör elbil. Men utöver det har jag helt vanlig utrustning som isolerade mejslar, hylsnyckelsats och momentnycklar, säger han
Att jobba utomhus innebär att vädret har en stor inverkan på hur man kan utföra sina arbeten. Så att vara medveten om prognosen är viktigt.
– Vädret är ett bekymmer. Det går ju inte att öppna dörrarna såhär på en laddare om det regnar eller snöar – det skulle förstöra komponenterna. Därför har vi ett parasoll modell större med oss. Det är två meter i diameter med nedhängande väggar. Med det får du till en hyfsat skyddad miljö.
Läs också:
Infrastruktur för elbilar ger elteknikaffärer
Väta och elkomponenter är en dålig kombination, men även kylan är ett problem att hantera. Jaakko Hiltula visar hur svårt det är att hantera de små skruvarna som håller modulerna på plats innan han tar av sig handskarna.
– Mina fingrar har börjat läka ihop efter vintern, men det är jättemycket småpill och kylan är ett bekymmer. Dels för att det inte går att jobba med tjocka handskar, men även för att man håller på länge. Är man ute på en sajt kanske det blir att man jobbar över någon timme istället för att åka hem tre timmar enkel väg för att sedan åka tillbaka för att göra en timmes jobb. Men så är jobbet, säger han.
Det sista som sker innan sajten rapporteras som fullt fungerande är att uppdatera modulerna med senaste mjukvaran och sedan provladda. Just i dag har en kollega anslutit och medels varsin sladd ser de till att kontrollera att snabbladdaren klarar av att nå sin maxkapacitet om 120 kW.
– Vi har ett casehanteringssystem som vi går in och skriver i. Kunden får ett mail om att ärendet är löst. Vi rapporterar att vi upptäckt och åtgärdat felet. Case Closed, säger Jaakko Hiltula.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen