Infrastruktur för elbilar ger elteknikaffärer

Publicerad 1 sep 2014, 09:21

Experterna och eldsjälarna är överens – för att elbilsmarknaden ska ta fart krävs att en infrastruktur för lättillgänglig laddning kommer på plats. Nu syns allt fler tecken på det håller på att hända. 

Utöver de nya laddningsstationerna i Storstockholm bygger Öresundskraft, som ägs av Helsingborg stad, nya laddningsstationer för 25 miljoner. Kommunala Sundsvall Elnät har beställt tio så kallade DC-snabbladdare, efter de första 80 AC-smartladdare som redan finns.

Öresundskrafts planer omfattar ett nät av laddare i och omkring Helsingborg och snabbladdningsstationer längs en 160 mil lång, nationell korridor.

– Vi vill göra det möjligt för helsingborgarna att använda elbil i mycket större utsträckning än idag. Elbilen har stora fördelar jämfört med fossilbränslebilar men den är beroende av en utbyggd och väl fungerande laddinfrastuktur, säger Öresundskrafts vd, Anders Östlund.

– I en nära framtid ska det vara möjligt att ladda bilen både hemma, i staden samt längs de stora riksvägarna. Vår satsning är bra för privatpersoner, för företag och naturligtvis för Helsingborg, fortsätter han.

De tio DC-snabbladdarna till Sundsvall Elnät ska gå till flera stora projekt, bland annat Green Highway, en grön transportkorridor mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim. De levereras av Garo. Totalt ska Garo leverera runt 20 DC-laddare levereras under de kommande månaderna, till Sundsvall, Frösön, Åre, Karlshamn, Kristianstad, Skövde och Falun.

Det totala antalet elbilar i Sverige har passerat 6 000. Regeringens mål är att ha 150 000 elbilar i Sverige år 2020. Vattenfalls chef för e-mobility, Johan Tollin, har kallats en av hjärnorna bakom den svenska elbilsutvecklingen. Han har tidigare sagt till Elinstallatören att satsningarna innebär affärsmöjligheterna för elinstallatörer.

– De kommer få mer att göra, sa han.