Logga in

”Ibland känns det som att man är egenföretagare”

Publicerad
14 jun 2023, 16:23

Små jobb med stor påverkan på kundernas vardag. Montören Patrik Eriksson fyller dagarna med ”snabba puckar”. Elinstallatören följde med en dag på servicejobb.

En vill ha ett uttag i trädgården, nästa vill byta armatur och en tredje saknar en dimmer i hallen. Tre kunder som alla har gemensamt att de faller i kategorin små jobb med minimal lön för mödan. Men behöver det vara så, och hur är det att jobba med den här typen av jobb? 

Elinstallatören följde serviceelektriker Patrik Eriksson på Sandströms elfirma en dag.

Läs också:
7 fördelar – så får vi ekonomi i småjobben

Läs också:
Elektrikern Peter blev Clas Fixare – bangar inga småjobb

07:00

De flesta dagar påbörjar Patrik Eriksson jobbet utan att åka via firman, men i dag börjar vi där eftersom det ska hämtas med lite material… samt då en reporter. Men Patrik säger att han egentligen påbörjade dagens jobb redan förra veckan då han bokade in kunder.

– I dag är det tre bokade kunder som alla är relativt lätta jobb. Sedan ska vi se om vi däremellan kan sticka in några andra småjobb, säger han när vi sätter oss i bilen. 

För dagen bjuds det på två grader och regn. Kanske inte det mest optimala när första jobbet är att se över en utomhusarmatur som plötsligt slocknat. Oturligt, men inga problem,

– Att göra den här typen av mindre jobb handlar om planering, att försöka ringa in kunder och att på så sätt vara effektiv och slippa sitta och köra så mycket. Sen måste man planera efter väder. Som det är i dag vill man ju inte stå och skruva i ett utomhusskåp, säger Patrik.

07:29

På plats hos första kunden vid Wenngarns slott erkänner kunden att hen försökt kolla inuti armaturen för att se om det gick att fixa själv – innan Sandströms kontaktades. 

Armaturen i fråga har några år på nacken, men när Patrik öppnar den ser allt fräscht ut… vilket får honom att vilja titta lite mer runt om. Kopplingsdosan innan lampan sitter illa till med risk att få in fukt, vilket får Patrik att ana oråd. Han öppnar den och kan konstatera att det brunnit i den.

– Var ju tur att jag öppnade den där. Min instruktion är att byta armatur, men här tror jag att om vi bara fixar kopplingsdosan och säkrar den – så är vi hemma.

Sagt och gjort. Ledningarna i dosan fixas och det som brunnit byts ut… och mycket riktigt fungerar sedan armaturen klockrent.

– Hade vi bara bytt armaturen, hade vi inte löst problemet. Nu löste vi problemet – och besparar kunden en onödig utgift. Det blev lite kundvård helt enkelt. Detektivarbete är ju kul om man känner att man har tid. Sen är det ju en kul grej med yrket, att folk blir så glada bara för att en lampa lyser.

08:20

Dagens andra jobb handlar om att kunden ska sätta in en braskamin, men då måste några brytare flyttas. Väl på plats förklarar kunden var kaminen ska sitta och problemet är att den trefackslösning man har i dag hamnar i vägen. Patrik resonerar med kunden hur man kan göra… och kommer fram till att det just nu bara ska göras en tillfällig lösning till dess att kaminen är på plats.

Själva bytet att samla de tre brytarna i en dosa går kvickt, så pass att Patrik även har tid att åtgärda en spökande dimmer som kunden vill få fixad. Kunden står hela tiden bredvid och försöker beskriva vad hen gjort för att hamna i situationen att familjens serveringsskåp inte längre går att släcka. 

Efter att ha letat efter problem ett tag konstaterar Patrik att felet inte är elektriskt utan fysiskt. Ytterknapparna på dimmer är monterade åt fel håll… och kunden slår sig för ansiktet eftersom hen är den skyldige.

09:21

Trots extratiden det tog att felsöka dimmer avslutas jobb nr två snabbare än vad Patrik planerat för. Men parallellt med att han söker i listan efter ett kortjobb att lägga in petar han i en snabb frukostmacka.Det tredje, och sista förbokade jobbet är i Märsta, men planerat till eftermiddagen. I listan finns det dock jobb från en HSB-förening som bland annat önskar få armaturer i en föreningslokal bytta. 

– Det här är ett tydligt kortjobb i två delar. Först inventering av vad som ska göras och sedan själva utförandet. 

Läs också:
Brist på framtidsplan kan bli en kalldusch för familjeföretagen

10:00 

Fastighetsskötaren Tord möter upp på plats och visar ”relaxrummet” som ska få ny belysning. Patrik frågar lite om vad de vill ha för belysning, samt om det även är ok att byta dimmer om det skulle behövas.

I relaxrummet kommer dock ytterligare ett jobb. Tord berättar om en boende som vill få hjälp med att skruva upp en armatur.

Patrik ringer men går bet.

– Många kunder som inte svarar gör det ofta för att de tror att det är säljare som ringer när de inte känner igen numret. Då brukar jag antingen ringa en gång till eller skicka ett sms – så får de ringa upp.

10:29

Lunchtåget går till en thaikiosk i närheten av grossisten Elektroskandia – och i kön återkommer kunden som vill få armaturen uppsatt. Patrik bokar in besöket till efter lunch.

11:30 

Patrik ringer på hos HSB-gästen som vill få armaturen uppsatt. Väl i köket syns det tydligt att det inte bara är en armatur som ska upp – här måste det dras nya ledningar för de gamla har gjort sitt.

– Det är inte roligt hur elen är dragen i de här lägenheterna. Så det gäller att mäta för det kan lika gärna vara vit som är fas. 

Efter att ha trådat om och satt upp armaturen passar Patrik på att göra lite merförsäljning. Kunden godkänner att strömbrytare byts och dryga timmen senare har hen åter ljus i köket.

Läs också:
Kedjan tar småjobben du inte vill ha … eller?

14:38

Efter dagens sista förbokade kund, i Märsta, skriver Patrik rapport.

– Det här är ett jobb som är lätträknat i tid. Men trots det skriver jag ”monologer”. Jag tycker inte att det håller att bara skriva ’installation av uttag’ – det blir mycket bättre att skriva utförligt så riskerar man inte att det blir något snack om saken. Då vet de även på kontoret allt som hänt om en kund ringer in. Det går inte att komma undan pappersarbetet som blir efter ett jobb. Jag tycker att det är bäst att göra det på direkten.

Hos grossisten köper Patrik in material och bokar in kunder framöver.

– Det här är lite av mitt kontor. Här kan jag i lugn och ro boka in kunder utan att bli avbruten eller få frågan ”om jag inte har något jobb”. 

På frågan om hur Patrik känner kring tidsspillan och interntiden som kommer av att man inte får tag i kunder eller måste lägga tid på saker som inte går att debitera säger han.

– Det går inte att komma undan interntid, men man kan minimera den genom att planera bra. Pressen jag känner om att jag måste ha åtta timmars jobb hos kunder kommer framförallt från mig själv. Här är det viktigt att ha en dialog med sin arbetsledare och man får ringa in så att man inte blir stående.

Men kan man inte effektivisera bort mycket av interntiden genom att låta kontoret sköta mer av det administrativa?

– När man hör ordet effektivisering, då frågar jag vad menar man? Det kanske låter schysst för en kontorsråtta, men vi på golvet ryser när vi hör det. Det måste ju vara rimligt, vi är inte robotar. Jag ser att man kan effektivisera genom att planera hur jobben ska göras – inte genom att kräva att det ska göras snabbare. 

15:33 

Efter att armaturer och dimmer införskaffats vänder Patrik bilen mot Sandströms för att avsluta dagen. En dag med en handfull småjobb… en vanlig dag.

– Ibland känns det som att man är en egenföretagare. Jag sköter ju allt när det kommer till planering, schemaläggning och administration. Visst, det ekonomiska slipper jag. Men i övrigt är det mycket frihet under ansvar och det här upplägget gillar jag.