Brist på framtidsplan kan bli en kalldusch för familjeföretagen

Publicerad 3 nov 2020, 09:07 | Uppdaterad 24 feb 2021

Företagsrådgivarna om vanliga fällor vid generationsskiftet – och hur du undviker dem.

Familjeföretagen är ryggraden i svensk ekonomi och står för en tredjedel av både sysselsättning och BNP. Ungefär en fjärdedel av Sveriges börsnoterade företag är familjeägda, till de mest kända exemplen hör Wallenberg och Ikea. Men majoriteten finns utanför börsen och drivs i betydligt mindre skala och i familjär anda: Företagarna och Svenskt Näringsliv uppskattar att runt 75 procent av Sveriges företag är mer eller mindre familjedrivna. Siffran stämmer väl även för elinstallationsbranschen, enligt experterna som Elinstallatören har pratat med.

Läs alla delar i artikelserien om familjeföretag:

”När är det dags för dig att ta över?”

”Vänta inte för länge med att sälja”

Hon fick se familjens ”pärla” gå i konkurs

– Ett dilemma för många av dem är att de står inför ett generationsskifte utan att ha någon plan för hur det ska gå till, säger Lars Jagrén, senior advisor på Svenskt Näringsliv med generations- och ägarskiften som ett av sina specialområden.

– En vanlig fälla är att fokuset är här och nu, och att kunskapen bara finns i huvudet hos de som arbetar i företaget.

När branschorganisationen Företagarna frågade småföretagare som stod inför ett generationsskifte inom tio år om deras framtidsplaner svarade majoriteten att de trodde att verksamheten skulle avvecklas på grund av att kompetensen i företaget var knuten till en viss person.

– Bristen på en exitplan kan leda till konflikter i familjen om vem som ska ta över eller problem att hitta en efterträdare som har ekonomiska möjligheter och kunskaper. Det kan också innebära att man får skjuta fram den planerade pensionen, säger Lars Jagrén.