Logga in

7 fördelar – så får vi ekonomi i småjobben

Publicerad
14 jun 2023, 16:22

Struntjobb och tidstjuvar – eller lönsam kundservice? Vissa ratar en- och tvåtimmarsjobb för ekonomins skull. Men på Sandströms ser man mest fördelar.

Ett enkelt dimmerbyte på ett ställe följt av en armaturinstallation på nästa. I många svenska hem är det en hel del eljobb som behöver göras, men samtidigt upplever många kunder att det inte är helt lätt att hitta elektriker villiga att bryta isär sitt schema för att göra jobbet. 

Dock bör man inte avfärda småjobben rakt av. Det menar Ebba Sandström på Sandströms Elfirma. 

Så hur ska man hantera dem – och hur får man lönsamhet?

Läs också:
”Det betyder mycket när man jobbar”

Läs också:
4 814 kr för 3 extra uttag? Helt ok

1. Sortering

– De jobb som hamnar i den här kategorin och de som vi definierar som småjobb får inte ta mer än en dag. Alla samtal går via kontoret så vi kan göra en första sållning av vad som är passande jobb. Sedan lägger vi dem i datumordning på en lista som går till vår småjobbskille.

2. Lokalisering

– Det här är kanske inte så lätt för alla, men vi på Sandströms har som affärsidé att utföra arbeten lokalt och framförallt inom Sigtuna kommuns gränser, så vi har inga jättestora avstånd. Vi försöker ringa in de små jobben så att de kan avklaras efter varandra när man är i närheten. Det här är något serviceelektriker själv måste avgöra. Normalt så hjälper vi kunder i den ordning jobben kommer in, men finns det utrymme så kan ett närbeläget jobb klämmas in.

3. Låt montören planera

– Det kan verka frestande, och så hade vi förut att man planerar jobben från kontoret. Men det är fel att kontoret sitter och planerar varenda småjobb. Vi upplever många vinster när vår montör tar över och planerar själv. Dels så får montören bättre överblick av sin tid och dels så blir det bättre när hen tar dialogen med kunden direkt. Vi upplever att när vi gav montören kontrollen så fick vi nöjdare kunder och personal. Vi känner oss därför trygga med att vi valt rätt lösning. 

4. Personal som vill ha en varierad vardag 

– Vi har alltid jobbat med service och har aldrig utgett oss för att vara ett entreprenadföretag. Det innebär att de montörer som söker sig till oss vet vad det handlar om. Nu har vi bara en uttalad elektriker som åker på småjobben, men våra andra montörer åker på liknande jobb. Man ska ha personal som vill ha en varierad vardag.

– Vi ser även till att styra om personal om det är så att listan med småjobb innebär att väntetiden för kunder blir över tre veckor. Man måste vara flexibel om man ska jobba med service.

5. Montören är en säljare med fingertoppskänsla

– Även om alla våra montörer mer eller mindre gör samma sak – är det superviktigt att ha en motiverad montör som tycker om att sälja samt är duktig med kunder. Vissa jobb växer och det är bra och positivt. Här ska montören vara bra på att sälja in merjobb, men ha fingertoppskänslan att inte låta jobbet växa för mycket. 

Läs också:
“Kunderna vill redan betala svart”

6. Våga ta betalt

– Det här är otroligt viktigt. Vi måste våga ta betalt för vad det faktiskt kostar. Man får inte fastna i att man bara tar tid då man var hos kunden – utan all tid man lägger på kunden. Det här kan vara tufft om man tar tiden när man handlar hos grossisten, slänger sopor eller administrerar bara som interntid. 

– Det svåra med småjobb kan vara att de är så små att man inte kan räkna på dem eller ge offert innan man är på plats. Därför försöker vi snarare ge riktpriser om vad en montör kostar i timmen, vad en bil kostar och sen blir det lite ”mellan tumme och pekfinger” på hur lång tid det kan ta. 

7. Se småjobben som ett skyltfönster

– Det kanske blir tufft att bygga ett företag på att ha tio montörer som bara åker på småjobb – man måste ha fler ben att stå på och det här är ett. Men vi tycker att det här är otroligt viktigt. Vi får gott rykte och återkommande kunder. Vår montör Patrik träffar flest kunder av alla på jobbet och blir vårt ansikte utåt. Hans jobb ger mervärde och ringar på vattnet. Jobbar man hyfsat lokalt är det väl värt att satsa på den här typen av service.